Ane Dyrnes, daglig leder i Ventilasjons- og blikkenslagerbedriftenes Landsforbund (VBL).

Ane Dyrnes, daglig leder i Ventilasjons- og blikkenslagerbedriftenes Landsforbund (VBL).

VBL fikk 2,5 millioner til utvikling av nye læremidler

Forrige uke fikk Ventilasjons- og blikkenslagerbedriftenes Landsforbund (VBL) innvilget støtte på 2.561.000 kroner til utvikling av læremidler i såkalte «smale fag» av Utdanningsdirektoratet.

— Selv om midlene var lyst ut spesielt for fag med færre enn 3000 elever per kull, er det ingen selvfølge å få søknaden innvilget. Udir stiller strenge krav til søkerne, og vi måtte planlegge hele prosjektet i detalj før søknaden kunne sendes. For mindre fag med færre ressurser er det krevende, men også ekstra gledelig når vi lykkes, sier daglig leder i VBL, Ane Dyrnes i en pressemelding.

Utdanningsdirektoratet hadde i denne utlysningen spesielt fokus på utviklingen av digitale læremidler.

— VBL begynte å digitalisere læremidlene for ventilasjons- og blikkenslagerfaget på midten av 2000-tallet, og vi har jevnt og trutt arbeidet med å oppgradere og utvide både tekniske løsninger og innholdet. For en liten bransje som vår har det betydd store økonomiske investeringer, men også mange dugnadstimer fra engasjerte fagfolk, forteller Dyrnes i meldingen.

Dette skoleåret startet med nye læreplaner, noe som har forsterket behovet for oppdatering av de eksisterende læremidlene. De tilførte midlene skal ikke bare brukes til oppdatering. Det skal produseres nytt innhold, videreutvikles mer interaktive løsninger, samt gjøres en stor jobb med hensyn til å sikre universell utforming.

Det er Datapower Learning som har fått oppdraget med å videreutvikle de digitale læremidlene for VBL. Prosjektet starter allerede denne uken, og skal avsluttes i august 2022