Varig Orkla Arena

Prosjektleder Gisle Elnan i Advansia (t.v.), Ove Vevang i Solberg Maskin og Lars Erik Huseby i Ruta mener stemningen har vært god, selv om det har vært noen utfordringer underveis.Daglig leder Robert Jakobsen ved Varig Orkla Arena håper at anlegget skal bli brukt til mye mer enn travløp.Lars Erik Huseby i Ruta (t.v.), Ove Vevang i Solberg Maskin og prosjektleder Gisle Elnan i Advansia mener stemningen har vært, selv om det har vært noen utfordringer underveis.Lars Erik Huseby (t.v.) og Gisle Elnan er ikke veldig hesteinteresserte, men synes det har vært spennende å bygge travarena. – Ikke hver dag man gjør det, sier Huseby.
Advansia

Advansia

Rutalogo

Rutalogo

SolbergMaskin

SolbergMaskin

Fjøssystemer

Fjøssystemer

NidarosByggkompetanse

NidarosByggkompetanse

Overhallabetongbygg

Overhallabetongbygg

Flow

Flow

Mjøsplan

Mjøsplan

TalgøMøreRoyal

TalgøMøreRoyal

Midthauglogo

Midthauglogo

Nordens flotteste arena kaller den nye travbanen seg. Etter en hektisk innspurt ble Varig Orkla Arena tatt i bruk til Midtsommertravet, årets høydepunkt for hestefolket i Trøndelag.

Fakta

Sted: Fannrem, Orkland

Prosjekttype: Travarena

Areal: Hovedbygg: ca. 6000 kvm. Hele anlegget: 246 dekar.

Byggherre: Leangentravets Eiendom

Totalentreprenør: Ruta for bygg, Solberg Maskin for utearealer og Fjøssystemer for staller.

Totalsum arena: Nærmere 400 millioner kroner

Kontraktsum: Ruta: 130 millioner kroner, Solberg Maskin: 101 millioner kroner

Prosjektledelse og byggherreombud: Advansia

Uteareal:

Prosjekterende: IKON Arkitekt & Ingeniør, Sweco

Underentreprenører, leverandører: Elektro: Caverion l Gjerder: Norsk Maskin l Asfalt: Peab Asfalt l Grunnarbeider: Sya Maskin l Lev. materiell: Brødrene Dahl, Heimdal Granitt og Betong

Bygg:

ARK: Øystein Thommesen

Prosjekterende: RIB: Dr. ing. Steinar Trygstad, Nidaros Byggkompetanse l RIA, RIV: AFRY l RIByfy, RIBr: COWI l RIG: Rambøll

Totalunderentreprenører: Ventilasjon: Flow Klima l Rør: Flow Trøndelag VVS l Prefab. betong: Overhalla Betongbygg lAutomatikk: Omicron Automasjon lElektro: OneCo l Kledning: Talgø MøreRoyal

Underentreprenører: Betong: Nidaros Betong og Byggservice l Stikker: Mjøsplan l Heis: Heis1 l Lettak: Lett-Tak Systemer l Tekking, beslag, blikk: TFS Entreprenør l Lås, beslag: Abra Beslag l Kjøkken: Norrøna, Optimera l Glassarbeider: Riis Glass og Fasade l Innerdører: RH Prosjekt l Maler, gulvbelegg: Sverresborg Malerservice l Gulvslip: Betongforsegling l Port: Autolift l Systemhimling: Assemble Prosjekt l Foldevegger: Trysil Byggprodukter l Branntetting: Seac Brannsikring l Solskjermer: Solskjermingsgruppen l Brakkerigg: Ramirent l Trapper og rekkverk: Midthaug

Her kan du se presentasjonen av prosjektet fra magasinet Byggeindustrien

Leangen Travbane i Trondheim ble nedlagt vinteren 2022, og skal bli et nytt boligområde. Å bestemme hvor den nye arena skulle ligge, var slett ikke enkelt. Etter heftig tautrekking landet man til slutt på Fannrem i Orkland kommune, nesten fem mil unna den gamle banen i Trondheim. Travløpene ble flyttet til Fannrem allerede i mars i år, men åpningen av anlegget skjedde ikke før 24. juni.

Den nye arenaen ble lagt til området til Orkdal Tråvpark, like ved Forve bru og lakseelva Orkla. Omfanget på den nye er naturligvis vesentlig større, til sammen legger arenaen beslag på 246 dekar. Matjord fra nærmere 100 dekar er flyttet til Storås, lenger sør i kommunen.

Anlegget består av løpsbanen, 1.300 meter treningsbaner, hovedbygg, parkeringsplass, og i den sørlige delen ligger energisentralen og påselingsstall med 40 stallbokser, inkludert en veterinærklinikk og trenerstall med 30 stallbokser.

To totalentrepriser

Ruta Entreprenør i Trondheim fikk totalentreprisen på hovedbygget og energisentralen, til en kostnad på 130 millioner. Solberg Maskin fikk totalentreprisen for grunnarbeidet, løpsbanen og de øvrige uteanleggene (101 millioner). Begge entreprisene er med samspill. I tillegg har selskapet Fjøssystemer hatt ansvar for bygging av stallene.

Pandemi og travløp

Grunnarbeidene startet i mars 2021, og bygningene ble påbegynt 16. juni. Ruta måtte slite både med trege leveranser på grunn av pandemien, og høyt sykefravær i vinter. Siden flyttingen av travløpene på Leangen til Fannrem i mars har utearbeidene vært nødt til å ta hensyn til at løpene har foregått på den uferdige arenaen. En kald og sen vår har gjort at det store området på indre bane ser mer ut som en grå ørken enn en grønn gressmatte. En kunstig sjø er anlagt i den sørlige enden av indre bane.

Pangstart

Innspurten ble hektisk. Overleveringen skjedde 16. juni, og det store målet var hele tiden at Midtsommertravet skulle holdes på Varig Orkla Arena. Det holdt akkurat. Navnet har arenaen fått etter forsikringsselskapet som er hovedsponsor.

Publikumsrekorden på Leangen var over 8.000. På Fannrem er det plass til flere, men hvor mange som vil ta turen dit er ennå uvisst. Parkeringsplassen har plass til 280 biler.

Innholdsrikt bygg

Hovedbygget på cirka 6.000 kvadratmeter er i tre etasjer. Første etasje har publikumsinngang, en butikk for hesteutstyr, en trenerkafé og racingstallene for påseling av hestene før løp. Arenaen kan ta imot 100 hester, og gjennomsnittlig 2,5 personer per hest, som følger travhesten. Bygget er i betong, med kledning i beiset kledning.

I andre etasje ligger kjøkken og toaletter, mens publikumsarealene/restauranten går over både andre og tredje etasje. Kapasiteten er 489 sitteplasser. Kjøkkenet er dimensjonert for å betjene full sal.

Øverst, i fremkant av tredje etasje, ligger lokalene for løpsfunksjonærene, presse, en VIP-avdeling og en uteterrasse med tak. Kontorene til de ansatte på arenaen ligger på siden som vender mot parkeringsplassen.

Det finnes bare én spillterminal, fordi spill på banen nærmest er blitt historie. Publikum bruker eget utstyr; telefon, nettbrett, laptop, når de spiller.

Kraftig slanking

Varig Orkla Arena har vært gjennom en kraftig slanking etter det opprinnelige konseptet. Da arkitekt Øystein Thommesen kom inn i prosjektet, var bestillingen å kutte kostnadene radikalt. De største innsparingene ble gjort på areal og volum av hovedbygget.

– Vi måtte effektivisere så mye vi kunne, uten å tape det beste fra det opprinnelige konseptet, forteller Thommesen.

– En av målsettingene var å skape nærhet mellom hester og publikum for en større opplevelse. Det var oppnådd ved at publikumsdelen lå over stallene, og ved åpenhet internt i bygget. Dette har vi forsøkt å bevare best mulig.

Hovedbygget er også lagt tett på løpsbanen for å komme nærmere hestene.

God stemning

– Ja, det har vært utfordringer underveis, men samarbeidet og stemningen har vært god, sier prosjektleder Gisle Elnan fra Advansia, som har hatt prosjektledelsen for byggherren, Leangentravets Eiendom AS. Prosjektlederne Lars Erik Huseby i Ruta og Ove Vevang i Solberg Maskin, er enige.

På det meste har Solberg Maskin hatt 30-40 ansatte i sving, mens Ruta har hatt nær 80 i de travleste periodene.

Norges lengste

Travbanen er 1.100 meter lang, lengst i Norge, og har en bredde på 20-24 meter.

– Vi har et langt oppløp, som på Leangen, og har lagt vekt på gode svinger. Dette er en bane som krever litt mer utholdenhet av hestene. Her vinner den beste hesten, sier Robert Jakobsen, daglig leder ved Varig Orkla Arena. Designet av banen står den erfarne Lars Sandstrøm for, svensken har designet et høyt antall travbaner.

Mer enn hest

Arenaen har åtte fast ansatte, og et langt høyere antall deltidsansatte ved løp og større arrangementer. Ambisjonen er at anlegget skal bli langt mer enn en travbane.

– Vi har ett travløp i uka, men ønsker å bli arena for messer, utstillinger, konserter og alle mulige aktiviteter både innendørs og utendørs, sier Robert Jakobsen.


Flere prosjekter