Utfordrer bransjen til Movember-duell

Rambøll kaster den hårete hansken og utfordrer sine konkurrenter til kamp for en god sak.

Slik blir du med på «Byggebarten»

- Registrer deg på Movember.com

- Bartedyrking er en sosial aktivitet: engasjer kollegene dine ved å bli med på eller opprett et Movember-lag for din arbeidsgiver eller avdeling

- Få administratoren på laget til å koble laget deres på Byggebarten-nettverket

- Vær kreativ: engasjer deg selv og kollegene dine. Finn kreative måter for å få folk til å donere penger til laget deres. Her er noen ideer som kan få fart på barteveksten på arbeidsplassen din.

Det er snart november måned, måneden der menn verden over lar barten gro for å skape oppmerksomhet og samle inn penger til kreftsaken og menns helse.

Konkurranseinstinkt og samfunnsansvar fikk 120 ansatte i Rambøll til å la barten gro og samle inn 80.000 kroner til kreftsaken i fjor.

Byggebarten

I år går Rambøll enda lenger og utfordrer likegodt hele byggenæringen til konkurransen «Byggebarten». I hele november skal det konkurreres skarpt om hvilken bedrift som klarer å engasjere sine medarbeidere til å la barten gro, og ikke minst samle inn mest mulig penger.

- Jeg håpet at alle våre konkurrenter og samarbeidspartnere over hele landet tar utfordringen og blir med på vår lille Movember-utfordring. Jeg vet at bransjen elsker konkurranser, og at alle hater å tape. Derfor regner jeg med stort engasjement og stor deltakelse, sier Joachim Viktil i Rambøll med glimt i øyet.

Bart som icebreaker

I tillegg til å samle inn penger til kreftsaken kommer det også til å bli mye fokus på selve bartene. Hver uke i hele november blir det kåring av ukens «byggebart». Det skjer på bakgrunn av bilder som blir lagt på emneknaggen #byggebarten på Instagram.

- I fjor opplevde jeg et stort Movember-engasjement blant mine kollegaer i Rambøll. Til vanlig er vi alle spredd i hver vår avdeling, men konkurransen førte til økt samarbeid og at vi ble bedre kjent på tvers avdelinger. Til og med i kundemøter fungerer bart som en positiv icebreaker, sier Viktil, som er Rambølls Movember-sjef.

Kampen er i gang

I disse dager mottar landets BA-bedrifter den hårete hansken fra Rambøll i form av en hyggelig e-post. Og oppgaven er enkel: registrer din bedrift på movember.com, la barten gro og få alle du kjenner til å donere penger til barten din.

- Jeg tipper at svært få bedrifter tør å si nei til vår lille duell. For hvem vil vel bli kalt pyse i bransjen vår, spøker Viktil som er klar til å la høvelen få hvile en måneds tid.

Movember verden over

Movember startet i Australia i 1999. Som en global bevegelse for menns helse, har Movember Foundation ambisjoner om å bidra til å forbedre livene til menn over hele verden. Dette skjer ved å utfordre menn til å gro bart i hele november, sette i gang samtaler og samle inn penger til prostatakreft, testikkelkreft og psykiske helseproblemer. I fjor deltok hele 22.000 nordmenn i kampanjen og lot barten gro til støtte for kreftsaken.