Utenlandsk entreprenør kastes ut av flere tunnelprosjekter

Statens vegvesen har varslet at de vil bryte med konkurstruede KB Electrotech på seks forskjellige tunnelprosjekter.

Det skriver Tidens Krav fredag.

Vegvesenet har varslet om heving av avtalen med det danske firmaet KB Electrotech om elektroarbeid i Oppdølsstrandatunnelen på riksvei 70 mellom Sundalsøra og Oppdøl i Møre og Romsdal, og har spurt nest laveste tilbyder om å overta. Det bekrefter prosjektleder Per Bjørn Gjelsten, som leder Statens vegvesens arbeid med den nye tunnelen, overfor Tidens Krav.

Les også: Nok en utenlandsk entreprenør i trøbbel

– Vi håper på denne måten å minimere forsinkelsene. Vi slipper i alle fall en ny anbudsutlysning, noe som fort ville gitt seks-åtte måneders utsettelse av hele prosjektet, sier Gjelsten til Tidens Krav.

Inne i syv, ute av seks

Tidligere i år kunne Byggeindustrien skrive at selskapet har elektroarbeider på sju av Vegvesenets vanlegg: E6 Boksrud – Minnesund, Riksvei 13 Vallaviktunnelen, E39 Hjartåbergatunnelen, Riksvei 60 Røyr – Hellesylt, Strindheimtunnelen på E6 Trondheim – Stjørdal, Riksvei 70 Oppdølsstrandatunnelen og Fylkesvei 78 Halsøya – Leirosen.

I seks av disse prosjektene har KB kontrakt med Vegvesenet direkte, mens de er underentreprenør under Reinertsen i forlengingen av Strindheimtunnelentreprisen.

Her blir det i så fall opp til hovedentreprenøren om kontrakten skal avsluttes eller ikke.

I 2012 kunne Byggeindustrien melde om en 78 millioners kontrakt mellom Vegvesenet og KB Electrotech på hovedprosjektet Strindheimtunnelen.

Tidens Krav opplyser at Vegvesenet har sendt et lignende varsel som på Oppdølsstranda til KB Electrotech på til sammen seks tunnelprosjekter.

Planlagt ferdigstillelse av tunnelen gjennom Oppdølsstranda er i juni neste år. Slik status er nå, tør ikke prosjektleder Per Bjørn Gjelsten antyde noen ny dato. Siden Vegvesenet nå ønsker at Oppdølsstranda-kontrakten skal gå til nest billigste fra forrige anbudsrunde, One Nordic Kraftmontasje, har han godt håp om tunnelåpning før neste vinter.

One ville ha 40,1 millioner for jobben, mens K B Electrotech kapret oppdraget med sin pris på snaut 36,8 millioner.

Mislighold

Det var i torsdag at Statens vegvesen sendte brev til KB Electrotech og varslet om heving av kontrakten. Begrunnelsen er såkalt antesipert mislighold.

Ifølge Store norske leksikon betyr dette «omstendigheter som foreligger før forfallstid og som viser at forpliktelsen ikke vil bli oppfylt. Dette har normalt samme rettsvirkning som alminnelig mislighold».

Til Byggeindustrien sier Gjelsten at tross anledning til å starte opp arbeid på Oppdølstranda i midten av oktober, har ingenting ennå blitt gjort fra den danske elektroentreprenørens side, og at man ser at selskapet ikke vil være i stand til å gjøre jobben innen de frister som er nedfelt i kontrakten.

– Jeg vil presisere at de ikke er slått konkurs ennå, men det er en reell fare for konkurs, og vi forventer at kontrakten vil bli misligholdt, sier han.

I en pressemelding skriver Statens vegvesen fredag at de er i prosessen med å si opp alle sine kontrakter med den danske elektroentreprenøren.

– Vi har hatt møte med selskapet og en rettslig utnevnt advokat. Den løsningen som selskapet har skissert for våre kontrakter og anlegg var uakseptabel og vi har nå startet prosessen med å si opp alle kontraktene, sier direktør Lars Erik Hauer i Vegvesenet.

Kontraktstatusen på de ulike anleggene varierer – og dermed blir konsekvensene også ulike.

– Vi benytter oss nå av de mulighetene som ligger i anskaffelsesreglene til å få satt på nye krefter. Vi håper å få på plass nye elektroentreprenører raskt slik at forsinkelser og andre konsekvenser blir så små som mulig, sier Hauer.