Grete Tvedt har sagt opp stillingen som prosjektleder for utbyggingen av E18 i Bærum og Asker. Foto: Knut Opeide, Statens vegvesen

Tvedt har sagt opp stillingen som prosjektleder for E18 Vestkorridoren – går til Sporveien

Statens vegvesens prosjektleder for E18 Bærum og Asker, Grete Tvedt, har sagt opp sin stilling. Hun har fått ny jobb som prosjektleder i Sporveien.

– Jeg kan bekrefte at jeg har sagt opp jobben i Statens vegvesen. Jeg har fått en ny og spennende jobb som prosjektleder i Sporveien. Den gleder jeg meg til å begynne i, sier Grete Tvedt til Byggeindustrien.

Hun vil fortsette som prosjektleder for E18 Asker og Bærum ut april.

– Er det konkrete årsaksforhold knyttet til E18-utbyggingen som har bidratt til at du nå ønsker å skifte jobb?

– Jeg har jobbet lenge i Statens vegvesen. Nå blir det spennende å jobbe i Sporveien, sier Tvedt.

Hun opplyser at hun per i dag ikke er knyttet til et konkret prosjekt i Sporveien.

Direktør Kjell Inge Davik i utbyggingsavdelingen i Statens vegvesen opplyser til Byggeindustrien at oppsigelsen ikke vil få konsekvenser for fremdriften i E18-prosjektet. 

– Det er synd for oss at Grete slutter. Vi har mange dyktige ledere i Statens vegvesen, og vil finne en erstatter som tar over utover våren, skriver han i en e-post til Byggeindustrien.

– Politisk utfordrende prosjekt

– Hvordan vil du oppsummere reisen i E18-prosjektet?

– Det er et politisk utfordrende prosjekt, men vi har jobbet hardt for å få det gjennom. Jeg håper vi lykkes med det i løpet av våren. Jeg har god tro på at det blir vei, fastslår Tvedt.

Som kjent ble det satt full brems på E18-prosjektet fordi det ikke var bevilget nok penger i 2019. Årsaken var at Samferdselsdepartementet mente at Statens vegvesen hadde brukt for mye penger i 2018. Pengebruken var i stor grad knyttet til oppkjøp av eiendommer i området der veien skal gå.

Kuttet fikk store konsekvenser. Mens det i høsten 2018 var nesten 150 personer som jobbet med å planlegge delstrekningen Lysaker-Ramstadsletta til 15 milliarder kroner, var det i mai 2019 kun prosjektleder Grete Tvedt og delprosjektleder Ian Markey som jobbet med prosjektet på fulltid.

– Bare det å bygge opp prosjektet igjen, internt og eksternt, tar rundt et halvt år, uttalte prosjektleder Grete Tvedt til Aftenposten i mai 2019.

Torsdag kan Viken trekke lånegarantien, men Hareide vil bygge

Nybakt samferdselsminister Knut Arild Hareide (Krf) fastslår til Aftenposten tirsdag at regjeringen går for E18-prosjektet. Torsdag denne uken blir det av gjort om Viken trekker lånegarantien til prosjektet.

– Vi har en reell uenighet. Vi har et E18-prosjekt som kanskje ingen synes er helt perfekt. Men vi (regjeringen) går for dette prosjektet, sier Hareide til Aftenposten.