Jurymedlem og prosjektleder for Ferjefri E39 over Bjørnafjorden hos Statens vegvesen, Kjell Håvard Belsvik (fra venstre), gratulerer vinnerlaget i openLAB Hackathon, Lars Moastuen i Sopra Steria og Jan Erik Hoel, Kristian Selvaag og Richard Virion fra Trimble. Espen Frøisland i Statens vegvesen, Ole-Martin Fyen i EDRMedeso og Pieter Dhondt i Trimble var ikke til stede da bildet ble tatt. Foto: Jon Gorospe

Tror på millionbesparelser med digital brubygging

Ved å digitalisere utbyggingen av Ferjefri E39, håper Vegvesenet å spare mange millioner.

Når broen over Bjørnafjorden skal bygges, får den en digital dobbeltgjenger. Det øker sannsynligheten for å bygge riktig første gang, og reduserer risiko for feil i byggefasen, skriver rådgiverselskapet Sopra Steria i en pressemelding.

Ferjefri E39 kommer, i henhold til Nasjonal transportplan, til å koste flere hundre milliarder kroner.

– Feil og mangler øker gjerne totalkostnaden i utbyggingsprosjekter med fem til ti prosent. Derfor er det utrolig spennende at toneangivende byggherrer nå begynner å ta i bruk moderne teknologi som digital tvilling, sier Ann-Kristin Skarbøvig, direktør i transportsektoren i Sopra Steria.

– Byggeprosjekter blir stadig mer kompliserte, og jo mer det er å holde styr på, desto flere feil får vi. En digital tvilling er en tro kopi av det som skal bygges, og bidrar til at alt arbeid og all dokumentasjon knyttes direkte til en datamodell av bygningen. På den måten kan alle aktører følge byggeprosessen i sanntid, samtidig som vedlikeholdsarbeidet i ettertid blir betydelig enklere, sier Skarbøvig i pressemeldingen..

I desember deltok en gruppe utviklere, ingeniører og studenter på «openLAB Hackathon» på Evolve Arena i Lillestrøm. Her skulle de løse oppgaven med å ta E39-utbyggingen over Bjørnafjorden som utgangspunkt for å utforske bruksområder for digital tvilling. Teamet som vant, bestod av medlemmer fra Sopra Steria, Trimble og EDRMedeso.

– Det kom inn mange svært gode besvarelser, og flere av disse kommer vi til å ta med oss videre. Laget som vant utmerket seg ved å komme med gode eksempler og konkrete løsningsforslag, forteller jurymedlem og prosjektleder for Statens vegvesens Ferjefri E39-prosjekt Bjørnafjorden, Kjell Håvard Belsvik.