Trollveggen besøkssenter

Trollveggen besøkssenter

Sted: Horgheim ved Trollveggen i Romsdalen

Prosjekttype: Nybygg

Kontraktssum ekskl. mva:
15 millioner kroner

Bruttoareal: 700 kvm

Byggherre: Lars Kroken

Hovedentreprise:
Entreprenør M. Kristiseter

Arkitekt: Reiulf Ramstad Arkitekter

Tekniske entrepriser: Rør: Brødrene Sæther - Elektro: A. Skare -

Ventilasjon: Nordvest Miljø - RIB: Tømmerdal Consult

Underentreprenører: Grunnarb.: J.O. Moen Anlegg - Stål-/metallarb.: Skjelbostad Sveis - Glassfasader: Norske Metallfasader - Takarb./tekking: Rauma Takservice - Beslagarb.: Rauma Blikk - Kjøkkenløsninger: Termo Storkjøkken

Ved Trollveggens fot i Romsdalen har entreprenør Kristiseter på Åndalsnes bygd et nytt informasjons-, service- og opplevelsessenter som fortjener stempelet spenstig. Kanskje også virilt.

Arkitekt er Reiulf Ramstad Arkitekter i Oslo. Arkitekten har latt seg inspirere av den steile, utfordrende og berømte fjellveggen, der klatrere og basehoppere driver sine hasardiøse aktiviteter.

En elegant utfomet kafé med glassfasade mot fjellet gir orkesterplass til dramatikkens teater. På fine sommerdager kan man sitte utendørs også. Et seks meter høyt utendørs atrium er spesialbygd for buss-turistene. Det er plass og utsikt for hele reiseselskapet. Guiden kan stå i front og fortelle om de heltmodige førstegangsbestigningene i veggen, og om alle ulykkene. Ikke få liv har endt i denne fjellveggen.

Krevende jobb
Prosjektleder Åge Kvam hos M. Kristiseter AS sier at dette har vært et spesielt byggeoppdrag med en krevende form og krevende materialbruk. Gjennomføringen har likevel gått bra.

– Mesteparten av jobben ble gjort sist vinter. Det var grusomt kaldt og til tider forferdelige værforhold. Så været har i grunnen vært den største utfordringen. Faglig har det gått greit, selv om bygget og materialbruken er noe utenom det vanlige, sier Kvam til Byggeindustrien.

Kristiseter har 70 prosent av sine oppdrag på Sunnmøre. Resten er i Åndalsnesområdet og Raumas nabokommuner.

En opplevelse
Trollveggen (1700 m) har Europas høyeste loddrette stup på ca. 1000 meter. Veggen ble første gang overvunnet av klatrere i 1965, da et norsk og et engelsk klatrelag nådde toppen med én dags mellomrom. I 1980 kastet finnen Jorma Øster seg utenfor veggen i fallskjerm. Siden den gang har åtte basehoppere mistet livet ved denne veggen. I dag er det forbud mot basehopping fra toppen av Trollveggen, men det hoppes ulovlig flere ganger hver sommer, ofte flere ganger daglig på fine sommerdager.

Hele historien kan landeveisturistene få servert i nybygget opplevelsessenter, der det vises en 14 minutter lang dokumentar om Trollveggens historie. Senteret inneholder også en suvenirbutikk som må være blant de største og mest innholdsrike i hele turist-Norge. Slageren i juni og juli var fleecejakker, noe som sikkert har sammenheng med sommertemperaturen mer enn at jakkene er spesielt særnorske. I tillegg har landeveisturistene satt stor pris på fri adgang til nye og moderne toaletter og folkelige priser i kafeen. En kjøttkakemiddag til 115 kroner er det ingenting å si på, og den smakte også helt ok. En svensk ung dame bak disken ved foten av et av Norges mest kjente ikoner er ikke mer enn man må finne seg i.

Et blikkfang
Byggherre er ikke Nasjonale turistveier, men et privat firma på Åndalsnes, Lars Kroken AS. Daglig leder er Svein Kroken. Han er både forretningsmann og reiselivsgründer. Han har i flere år drevet kafé på Trollstigen, i tillegg til en øvrig og mangeartet forretningsvirksomhet. I likhet med omgivelsene er han en mann som preges av spenstige tanker og som tydeligvis har vilje og evne til å håndtere dristige satsinger. At han også har penger på bok er ingen ulempe. Da Nasjonale turistveier ville bygge nytt på Trollstigen, ble han utløst og valgte å bruke pengene på det andre, store turistikonet i Rauma kommune, Trollveggen.

Etter åpningen i sommer har det vært en formidabel trafikkøkning på parkeringsplassen ved Trollveggen. Årsaken er nok i stor grad den arkitektoniske utformingen av nybygget som får folk til å stanse opp og undersøke litt ekstra. Og når de finner ut at her er det faktisk en del å se, oppleve og til og med spise, blir de stående der en stund.

Kroken vil bare holde åpent i den snøfrie delen av året og han regner ikke med at investeringen på 15-18 millioner kroner vil gi noen avkastning. Snarere tvert imot.

Mye idealisme
– Jeg innrømmer gjerne at det er mye idealisme som ligger bak denne satsingen. Vi kunne nok ha brukt pengene i mer sentrale strøk og sikret en god avkastning. Men jeg begynner å bli smågammel (61) og da er det viktig å investere lokalt og litt etter hjertet. Dessuten kommer det mer her, sier Kroken.

Han har kjøpt 16 mål i området og har planer om å bygge ut et aktivitetssenter som blant annet omfatter rafting på Rauma elv, sykkelturer og fjellklatring. Han håper å få NSB med på laget og at turisttoget, som i dag går tre turer daglig mellom Åndalsnes og Bjorli, får et ekstra stoppested ved Trollveggen.

– Nå har turistene fått et sted der de kan oppleve Trollveggen, selv i dårlig vær. De kan sitte innendørs og studere veggen mens de får seg en middag eller en kopp kaffe. Spesielt i helgene har det vært veldig mye folk her, forteller Kroken til Byggeindustrien.

Han er veldig godt fornøyd med byggearbeidene Kristiseter har levert, både innendørs og utendørs. Han vet godt at det har vært et utfordrende bygg med mange og vanskelige vinkler og materialer: Kryssfiner, tre, glass og stål om hverandre.

Stor turistsatsing
Så langt er det en oppgradering av Trollveggen-området som både Kroken og hele Rauma kommune kan være stolt av. Det er et sted å ta med sommergjestene sine til og si: – Se her, hva vi har fått til!

Neste år er også Nasjonale turistveiers utbygging på toppen av Trollstigen ferdig. Da vil begge de to store naturbaserte turistattraksjonene i Rauma kommune ha fått en standardhevning.

I Møre og Romsdal er i tillegg Atlanterhavsveien på Nordmøre og naturlandskapet rundt Geirangerfjorden (på UNESCOs verdensarvliste) store trekkplaster for sommerturistene. Spesielt på Atlanterhavsveien har Nasjonale turistveier satset stort de senere årene.

Tekst og foto: Kjell Herskedal

Foto: Reiulf Ramstad arkitekter AS