Team Bane fikk jernbane-kontrakt

Team Bane er tildelt en ny kontrakt av Jernbaneverket. Nå skal Lodalen hensetning fornyes og kapasitet økes i forbindelse med innfasing av de nye togsettene NSB tar i bruk.

Arbeidene forventes starte medio september i år og skal ferdigstilles innen utgangen av mai 2015.

- Det er en jobb hvor våre egenskaper som totalentreprenør innen alle jernbanefag kommer til sin fulle rett. Her er det grunn, spor og elektro som skal kombineres og koordineres. Vi tror en av grunnene til at vi også denne gangen vant frem med vårt tilbud er nettopp den totalløsning vi kan levere, samt det faktum at vi har levert godt på tidligere prosjekter for JBV. Vi skal gjøre vårt for at Jernbaneverket skal bli fornøyde og ser frem til å samarbeide med byggherre for å lage et best mulig anlegg i Lodalen, daglig leder i Team Bane AS, Øivind Horpestad, i en pressemelding.

- Vi har et utmerket samarbeid med en av de største aktørene innen jernbane i Europa, Østeriske Swietelsky, også på denne entreprisen vil vi benytte oss av dette samarbeidet, de har en maskinpark og en kompetanse innen spor som få selskaper i Norge har, for oss er dette samarbeidet verdifullt og selv om vi selv kunne gjort hele jobben ønsker vi å ta med vår partner også på Lodalen, våre ordrebøker er såpass bra at det uansett er rom for partnere fremover, legger Horpestad til.

Bakgrunnen for tiltakene er økt behov for hensetningskapasitet i Oslo-området utløst av NSBs innfasing av nye tog, FLIRT. Det skal derfor etableres fire nye hensetningsplasser på de såkalte Kværners porene, et nedlagt spor med tilhørende omløpsspor som tidligere gikk til Kværner Brug. De nye hensetningsplassene fordeles på to spor hvorav det ene har kapasitet til å hensette tre togsett og det andre har kapasitet til ett togsett – totalt bygges det 620 meter med nytt spor.

Kontrakten inneholder alle fag, bortsett fra signal. Kontrakten inneholder grensesnitt mot blant annet signalentreprenør, sporvekselvarmeleverandør, videoovervåking og andre jernbaneprosjekter som pågår i området.

Dagens Kværnerspor er ikke elektrifisert, men entreprisen inneholder forberedende KL-arbeider. De nye Kværnersporene skal elektrifiseres.

Eksisterende spor skal rives, og deler av det skal gjenbrukes til museumsformål. Det ligger en del skinner langs eksisterende spor som også skal fjernes. Eksisterende sporveksel skal flyttes og gjenbrukes, nye sporveksler vil i tillegg installeres.

Anleggsveien vil ha inn-/utkjøring til Kværnerveien. Denne er tungt trafikkert i rush-perioder, og vil også legge noe begrensninger på anleggsgjennomføringen.