Stortinget vil bygge ut rv. 4 og E6 i Oppland

Stortinget gikk tirsdag kveld inn for å bygge ut rv. 4 på Hadeland og E6 i Gudbrandsdalen for til sammen ca. 6,8 milliarder kroner.

På E6 er det den 34 km lange strekningen mellom Frya og Sjoa som skal bygges ut for ca. 4,6 milliarder kroner. På riksveg 4 skal en ni km lang strekning fra Jaren til Lunner grense og en 3,4 km lang strekning på Lygna sør bygges ut for rundt 2,1 milliarder.

Strekningen fra Jaren i Gran kommune til kommunegrensa mot Lunner har en gjennomsnittstrafikk på 12 300 kjøretøy i døgnet. Den nye vegen får fire kjørefelt med midtrekkverk, hovedsakelig i ny trasé. I prosjektet inngår også en 1,7 km lang tunnel øst for Gran sentrum.

- Vi ser fram til å begynne å bygge i sommer, slik at vegen kan åpnes sommeren 2016, sier prosjektleder Anne Brit Moen i Statens vegvesen.

– Parallelt med at vi starter bygging i Gran, fortsetter vi med kommunedelplan og reguleringsplan for ny riksveg 4 mellom Roa og grensa mot Gran.

På sørsida av Lygna skal den nye veien for det meste også gå i ny trasé. Det blir forbikjøringsfelt på hele strekningen på 3,4 km i nordlig kjøreretning og på en 1 km lang strekning for sørgående trafikk. Bygginga kan starte våren 2013, slik at vegen kan åpnes sommeren 2014.

Bompengefinansiering riksveg 4
Stortinget baserer sitt vedtak på at utbygginga av riksveg 4 i Gran skal finansieres med om lag 820 millioner kroner fra Staten og vel 1,3 milliarder i bompenger. Totalt er prosjektet beregnet å koste ca. 2,15 milliarder kroner inkludert merverdiavgift.

Ny E6 i Gudbrandsdalen
Stortinget vedtok tirsdag også bygging og finansieringen av den 34 kilometer lange E6-strekningen mellom Frya og Sjoa, den første etappen av den planlagte utbygginga av E6 Ringebu-Otta.

- Gårsdagen var en merkedag for Gudbrandsdalen, sier prosjektleder for E6-utbygginga, Øyvind Moshagen i Statens vegvesen. - Vedtaket om bygging av en strekning på hele 34 kilometer, gir langsiktighet og forutsigbarhet. Det er også svært gledelig at det i vedtaket ligger inne midler til grunnerverv og byggeforberedelser til andre utbyggingsetappe på 150 millioner kroner, sier han.

Prosjektet omfatter bygging av E6 i ny trasé på nesten hele strekningen mellom Frya og Sjoa. Den nye vegen blir lagt utenom tettstedene Hundorp, Harpefoss, Vinstra og Kvam. Ny E6 skal bygges som tofeltsveg med midtrekkverk og forbikjøringsstrekninger.

Utbyggingen av E6 Ringebu-Otta skal skje etappevis, der strekningen Frya–Sjoa bygges som første etappe. Videreføring av E6-utbyggingen på de gjenstående strekningene Ringebu–Frya og Sjoa–Otta skal vurderes i forbindelse med arbeidet med Nasjonal transportplan 2014–2023.

Det blir anleggsstart på Frya-Sjoa i mars 2013 med ferdigstillelse ved årsskiftet 2016/2017.

Bompengefinansiering E6
Utbyggingen av E6 på strekningen Frya-Sjoa kommer til å koste ca. 4,6 milliarder kroner. Utbyggingen skal finansieres med 50 prosent statlige midler og 50 prosent bompenger. Innkrevingsperioden er beregnet til om lag 14 år.