Prosjektdirektør Steinar Støre i Statsbygg sier det har vært en krevende situasjon å diskutere glassløsningen i Alabasthallen med arkitekt Klaus Schuwerk.

Statsbygg vil løse glasskrangel i november: Alabasthallen må være ferdig neste høst

Statsbygg vet fortsatt ikke hvilket glass de skal bruke i glassfasaden på den såkalte Alabasthallen. – Vi tar forhåpentligvis beslutningen i november, sier prosjektdirektør Steinar Støre i Statsbygg.

Les også: - Unorsk høy kvalitet på det nye Nasjonalmuseet

Med sine glasskledde vegger skal den såkalte Alabasthallen, selve signaturen på Nasjonalmuseet, lyse opp Oslo på kveldstid. Av de tre ulike glassene i fasaden, er det kun det ytterste som skal gi hallen en helt unik effekt. I fjor sommer sprakk imidlertid testversjonen av det ytterste glasset.

Snart halvannet år senere er det fortsatt ikke funnet et godt nok alternativ.

– Når må dere ha funnet det riktige glasset?

– Museet overleveres til sommeren, men glasset må ikke nødvendigvis være på plass da. Det må imidlertid være på plass når kunsten fraktes inn i bygget, for da blir sikkerhet et svært viktig tema. I glasshallen ligger sikkerheten i det ytterste glasset. Det betyr at det nye materialet må være montert like etter sommeren, sier prosjektdirektør Steinar Støre i Statsbygg.

Arkitekt Klaus Schuwerk fra arkitektkontoret Kleihues + Schuwerk mener fortsatt at det keramiske glasset kan brukes, men med modifiseringer. Støre og Statsbygg mener imidlertid at løsningen, selv etter bearbeidinger, ikke er god nok.

– Vi ufravikelige i kravet om kvalitet, og har ingen garantier for at det keramiske glasset holder. Det er derfor helt uaktuelt å bruke den løsningen, understreker Støre.

«Et mareritt»

Avgjørelsen har fått Schuwerk til å se rødt. Sist måned beskrev han situasjonen overfor Dagbladet blant annet som «et mareritt» og «en umenneskelig situasjon, uten noen verdighet».

Han vil trekke seg fra prosjektet, men sier han ikke kan gjøre det på grunn av juridiske forpliktelser og mulig erstatningsansvar.

– Hva tenker du om måten Schuwerk har uttalt seg på?

– Det tenker jeg mye om, men… Det er først og fremst krevende.

– Hvordan har reaksjonen hans påvirket arbeidene?

– Det har ført til at prosessen har tatt unødvendig lang tid. Vi har vært nødt til å jobbe med de ulike synspunktetene og interessene hans. Det er snart halvannet år siden glasset sprakk, og vi har ennå ikke tatt en beslutning. Det sier vel det meste. Slik planen ser ut nå, tar vi forhåpentligvis beslutningen i løpet av november, sier Støre.

Nye prøver i november

Statsbygg har nemlig bestilt nye prøver som skal testes i november.

– Vi utførte først noen prøver forrige måned, som var vellykket i den forstand at glasset skapte det lysinntrykket vi ønsker. Dessverre var vi ikke fornøyd med måten det så ut i dagslys, sier Støre.

– Nå har skal vi teste nye glassprøver i november. Det blir antageligvis sju ulike prøver. For hver prøve gjennomgår vi også tid og kost. Det er det vi jobber med nå, legger han til.

– Har denne saken blitt en hodepine for dere?

– Jeg vil heller beskrive det som krevende. Jeg har ikke hatt hodepine. Jeg har heller ikke sovet dårlig, men det har vært ekstremt krevende, sier han.

Støre sier de visste at saken ville bli vanskelig allerede samme dag som glasset sprakk

- Vi har jobbet sammen med Schuwerk siden 2011, og kjenner hverandre godt. Når han er uenig med oss, så vet vi det. Og når vi er uenige med han, så vet han det. Han har bare en litt annen uttrykksform enn oss. Vi håper han blir fornøyd med de neste testene, og har tro på et bedre samarbeid framover.

Schuwerk: - Vil aldri si ok til en dårlig løsning

Klaus Schuwerk skriver i en SMS til Byggeindustrien at det viktigste for han er å finne en anstendig løsning for Alabasthallen.

- Vanlig glass er ikke et alternativ og ville vært en skam. Vi snakker om det nasjonale museet for kunst, arkitektur og design, skriver han.

Schuwerk forteller at også han håper på et bedre samarbeid med oppdragsgiveren framover.

- Når det gjelder forholdet til Statsbygg, ville jeg blitt veldig glad hvis det blir bedre. Jeg vil gjøre alt jeg kan for at det skjer, men jeg vil aldri si OK til en dårlig løsning for alabastalen, skriver han.

Støre sier forsinkelsene foreløpig har ført til moderate ekstrautgifter.

– Vi har heldigvis bare utsatt prosessen, og ikke bygd noe galt. Det koster oss ingenting at fabrikken ikke produserer materialet. Vi er heldige sånn sett. Hadde det vært en byggesak, hadde kostnadene løpt formidabelt. Arbeidet med å finne en ny løsning innebærer likevel utgifter til reiser, befaringer og lønninger. De er imidlertid ganske små i denne sammenhengen, sier han.

Les flere artikler om det nye Nasjonalmuseet i siste utgave av Byggeindustrien.