Tirsdag ble kontrakten for S1 i Harstadpakken signert digitalt og formelt inngått mellom Statens vegvesen som byggherre og Anlegg Øst Entreprenør AS. Tildelingen ble gjort 7. januar og det ble ikke fremsatt klager på den. Fotomontasje: Statens vegvesen.

Tirsdag ble kontrakten for S1 i Harstadpakken signert digitalt og formelt inngått mellom Statens vegvesen som byggherre og Anlegg Øst Entreprenør AS. Tildelingen ble gjort 7. januar og det ble ikke fremsatt klager på den. Fotomontasje: Statens vegvesen.

Statens vegvesen og Anlegg Øst Entreprenør signerte Harstadpakke-kontrakt

Byggingen av Harstads nye hovedvei fra Kanebogen til Seljestad starter i mars. Det er klart etter at Statens vegvesen og Anlegg Øst Entreprenør tisdag kunne signere den formelle kontrakten for det største enkeltprosjektet i Harstadpakkens trinn 2, Riksveg 83 prosjektet, S1, Kanebogen – Margrethe Jørgensens veg.

– Det blir en krevende utbygging både for oss, entreprenøren og ikke minst for byens innbyggere. Men det er godt å være i gang med siste del av denne bypakken, sier direktør for utbygging i Statens vegvesen, Kjell Inge Davik, i en pressemelding.

For entreprenøren fra Lillehammer er dette et stort prosjekt i et nytt geografisk område.

– Vi starter opp i begynnelsen av mars, men tilrigging starter vi med i midten av februar, så de første maskinene vil komme da. Vi i ledelsen er allerede i byen for å se på kontor, rigg, bofasiliteter og for å gjøre oss mer kjent i Harstad, sier daglig leder i Anlegg Øst Entreprenør, Trond Musdalslien, i meldingen.

Strekningen som skal bygges inneholder blant annet to rundkjøringer, en påkjøringsrampe, og sykkelvei med fortau langs riksveg 83. Anlegg Øst skal bygge anlegget for drøyt 330 millioner kroner eksklusive merverdiavgift. Totalkostnad for prosjektet er medregnet moms, grunnerverv, prosjektering, planlegging og usikkerhet, beregnet til 520 millioner kroner, også kalt styringsramme.

– Prosjektet skal gi Harstad en ny framtidsrettet innfartsåre som også sikrer byens muligheter for befolkningsvekst og styrking av næringslivet. Bedre trafikkavvikling vil blant annet gjøre det mulig å bygge skole, boliger og utvikle næringsarealene langs denne delen av rv. 83, heter det videre i meldingen.

Harstadpakken er et fellesprosjekt mellom Harstad kommune, Troms og Finnmark fylkeskommune og Statens vegvesen. Anbudskonkurransen ble utlyst august i år, etter at stortinget i juni besluttet tilleggsfinansiering av bypakken gjennom Prop. 204S (2020-2021).