Havarikommisjonen igangsetter uavhengig og fullstendig sikkerhetsundersøkelse av Tretten bru i Øyer kommune. Foto: Heiko Junge / NTB
Havarikommisjonen igangsetter uavhengig og fullstendig sikkerhetsundersøkelse av Tretten bru i Øyer kommune. Foto: Heiko Junge / NTBHeiko Junge / NTB

Statens havarikommisjon skal undersøke brukollapsen på Tretten

Havarikommisjonen har besluttet å igangsette en uavhengig og fullstendig sikkerhetsundersøkelse av hendelsen av Tretten bru.

Det skriver Statens vegvesen i en pressemelding tirsdag. Det betyr at oppdraget som Statens vegvesen har gitt SINTEF nå inngår i arbeidet som Havarikommisjonen leder.

De mest sentrale fagressursene i gruppa er, i tillegg til SINTEF med granskingsleder og korrosjonsekspertise, NTNU, SWECO og Aas-Jakobsen.

– Det betyr at granskingsgruppa, som er godt i gang, får videreføre det arbeidet som er påbegynt, skriver Vegvesenet.

– Med Havarikommisjonen vil det bli en grundig gjennomgang av årsakene bak brukollapsen på Tretten. For oss i Statens vegvesen er det viktig at det ikke må stilles spørsmål ved uavhengigheten til en granskningsgruppe og at vi sikrer rask og god læring i av granskningsgruppens arbeid, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland i meldingen.

Havarikommisjonen vil samarbeide tett med blant annet Statens vegvesen, Innlandet fylkeskommune og SINTEF, som eksternt kompetansemiljø, i den videre undersøkelsen.

– Undersøkelsen vil klarlegge hvordan og hvorfor bruen kollapset, identifisere sikkerhetsproblemer og kartlegge bakenforliggende årsaksfaktorer til hendelsen. Basert på dette vil Havarikommisjonen utrede områder for forbedring av sikkerheten, skriver Havarikommisjonen på sine nettsider.

Tretten bru var en fagverksbru i limtre og stål, og ble bygget av Statens vegvesen i 2012 som en del av prosjektet E6 Øyer–Tretten. Bruen lå på fylkesvei 254. Innlandet fylkeskommune eide og vedlikeholdt bruen.

Bruen kollapset etter å ha vært i drift i om lag ti år og to måneder.