Bane NOR har inngått kontrakt med Azvi om å rehabilitere Ulriken tunnel fra 1964. Fungerende Prosjektsjef Torbjørn Søderholm i Bane NOR (til venstre) og prosjektleder Francisco Javier Cabeza Lainez i Azvi. Foto: Bane NOR/Ingvild Eikeland

Spanske Azvi rehabiliterer gamle Ulriken tunnel

Gamle Ulriken tunnel i Bergen oppgraderes for nærmere 400 millioner kroner. Bane NOR har tildelt den spanske entreprenøren Azvi oppdraget med å rehabilitere tunnelen fra 1964.

Det skriver Bane NOR i en pressemelding onsdag.

– Den nye, flotte tunnelen gjennom Ulriken ble nylig åpnet. Nå gleder vi oss til å komme i gang med den siste kontrakten som skal fullføre dobbeltsporet gjennom fjellet, sier fungerende prosjektsjef Torbjørn Søderholm i Bane NOR.

Etter rehabiliteringen skal den gamle og den nye tunnelen fungere sammen. Dobbeltsporet gjennom Ulriken vil ha 16 felles rømningstunneler og skal også bli brannsikker. Det gjør dem, ifølge Bane NOR selv, til noen av Europas sikreste jernbanetunneler.

I de første 1.200 meterne fra Arna skal det bli full vann- og frostsikring, ny underbygning og nytt dreneringssystem i den gamle Ulriken-tunnelen. Det samme skal gjøres i de første 180 meterne nærmest Bergen. For å få plass til dette, må tverrsnittet til tunnelen utvides ved sprengning.

I resten av den 7,6 kilometer lange tunnelen skal det sprenges flere steder for å montere ny vannsikring. Samtidig skal gammelt og ubeskyttet PE-skum skiftes ut, og det lages plass til ventilasjonsvifter og diverse teknisk utstyr. Man skal også sprenge åpning for to diagonale tunneler nær Arna som knytter gamle og nye Ulriken tunnel sammen.

– Azvi har i samarbeid med sine underentreprenører lagt frem en god plan og fornuftige tekniske løsninger for hvordan de skal utføre rehabiliteringsjobben samtidig som sporet ligger intakt i store deler av tunnelen, forteller prosjektleder Torstein Standal i Bane NOR.

I tillegg til arbeidet inne i tunnelen, skal det bygges ny jernbanebru og tunnelportal på sentrumssiden av tunnelen, i Fløen.

Azvi starter med jobben i februar 2021, og skal etter planen være ferdig med alt arbeid i juni 2023, heter det i pressemeldingen.