Sola Arena

Prosjektsjef Kurt Hermansen (t.v.) og prosjektleder Karl Anton Eriksson i Consto Sør.
Constologo

Constologo

Trollvegg

Trollvegg

Prosjektil

Prosjektil

Swecologo

Swecologo

TekniskBureau

TekniskBureau

OltedalGolv

OltedalGolv

SandnesTak

SandnesTak

Interiørfaghuset

Interiørfaghuset

JJS

JJS

Trappeteknikk

Trappeteknikk

Rubicon

Rubicon

BetongAnlegg

BetongAnlegg

Innomhus

Innomhus

Faber

Faber

Unisport

Unisport

Knappe fem minutters kjøring fra Sola flyplass har fire kommuner gått sammen for å investere i en ny storstue i regionen gjennom utbyggingen av Sola Arena. Hjertet i storsatsingen er landets første innendørs velodrombane.

Fakta

Sted: Sola

Prosjekttype: Idrettshall

Størrelse: 16.500 kvadratmeter

Byggherre: Sørmarka flerbrukshall IKS (Folkehallene)

Totalentreprenør: Consto Sør

Kontraktsum: 188 millioner kroner eksklusive merverdiavgift, før endringer og opsjoner

Arkitekt/interiørarkitekt: Trollvegg Arkitektstudio

Byggherreombud, SHA-koordinator: Prosjektil

Rådgivere: RIB/RIByfy: Sweco l RIBr: Branncon l RIA: Brekke & Strand lRIG: Rambøll l RIE/RIV: Teknisk Bureau

Underentreprenører/leverandører: Teknisk entreprenør: Teknisk Bureau l Grunnarbeider: Stangeland Maskin lBetong- arbeider: Vest Betong l Prefab: Bjørn Hansen lStålarbeider og montasje limtre: Betong & Anlegg lTaktekking: Sandnes Tak l Blikkenslagerarbeider og sandwichelementer: J Johnsen & Sønner l Idrettsutstyr og sportsgulv: Unisport Scandinavia l Takelementer: Lett-Tak Systemer l Glassfasader/alu-dører: Rubicon lPorter: Port og Dørsenter l Limtre: Aaneslands Limtre lGulvstøp og gulvsliping: Oltedal Golv l Maling, flis, gulvbelegg og flytavretting: T. Lund l Innvendig tømrerarbeid: Faber Bygg l Speil: EK Glass lTribunestoler: Ifact l Tørketromler/vaskemaskiner: SR Kjøkken lSkilting, merking: KG Fosshagen l Minikjøkken: HTH lLås og beslag: Certego l Trapper og rekkverk: Trappeteknikk lGlassrekkverk: Segatech l Byggvask: Service Master lSolskjerming: Espenes l Himlinger og veggplater: Innomhus lHeis: TKS Heis l Brannisolering: Lilleland

Her kan du se presentasjonen av prosjektet fra magasinet Byggeindustrien

Med dette vil hele idretten, og ikke minst sykkelsporten, få et kraftig løft i regionen. Velodrombanen har internasjonale mål og kan dermed benyttes til konkurranser med hele verdenseliten til stede, samtidig som banen skal være med på å gi denne delen av sykkelsporten en kraftig dytt både lokalt, regionalt og nasjonalt.

Utbyggingen er gjennomført i en totalentreprise av Consto Sør og prosjektsjef i selskapet, Kurt Hermansen, legger ikke skjul på at dette har vært både en krevende, men også en givende oppgave.

– Det var vært en fantastisk spennende oppgave. Dette er et prosjekt man kun får én gang i livet, og det har krevd mye av hele organisasjonen, men teamet kommer nok til å se tilbake på dette prosjektet med en stor stolthet. Finishen er på topp og minner ikke om en idrettshall Dette er noe spesielt, sier Hermansen. Bygget skal overleveres byggherren Sørmarka flerbrukshall IKS i midten av juni, og planen er at det nye anlegget skal tas i bruk i august. Bak storsatsingen står kommunene Stavanger, Sola, Sandnes og Randaberg gjennom det felles- eide interkommunale selskapet Folkehallene IKS.

Prosjektet er lokalisert like ved hovedveien til Sola flyplass, i direkte tilknytning til eksisterende idrettsanlegg og skolebygg. Det er også flere hoteller og andre overnattingsalternativer i nærheten.

Prosjektets utforming har hentet inspirasjon fra ulike stealth-konstruksjoner, men er likevel godt synlig i området. Bygget har et fotavtrykk på cirka 8.435 kvadratmeter BYA, men er totalt på hele 17.594 kvadratmeter BRA, og inneholder en rekke ulike rom og funksjoner. Bygget er på delvis tre og fire etasjer, inkludert en mesaninetasje. Alle etasjer er over bakken, og bygget er satt opp på et område som tidligere var et jordbruksareal.

Flere funksjoner

Selve velodrombanen tar selvsagt mye av oppmerksomheten og plassen i hallen. Banen er en 250 meter lang såkalt cat2 UCI-bane med internasjonale mål. Men hallen omfatter langt mer enn selve sykkelvelodromen, blant annet er det godt med plass i midten av sykkelbanen.

Foruten sykkelbanen inneholder bygget en turnhall, samt en såkalt flerbruks-spilleflate med mulighet for blant annet håndball, volleyball, badminton, innebandy og så videre. Det er også funnet plass til kontorer, ulike fellesrom, kafe, butikk og utstyrsutleie samt sykkelverksted og sykkeloppbevaring.

På begge langsidene er det godt med tribuneplass, og bygget skal totalt kunne romme 2.500 tilskuere. Det er mange faste stoler på anlegget, som også kan utvides med flere sitteplasser ved store arrangementer.

Mange ulike rom

I første etasje er det et stort og påkostet inngangsområde som går over to etasjer. I denne etasjen er det ellers en rekke ulike rom som går rundt hele bygget, og inneholder blant annet lager, flere store tekniske rom, ulike trenings- og undervisningsrom foruten banedekket for flerbrukshallen og turnområdet. I andre og tredje etasje er det foruten selve velo- dromen kontorlokaler, fasiliteter for speakertjenester og media, samt andre rom i tilknytning til sykkelidretten. Blant annet er det også et stort rom for sykkelutleie.

Prosjektet ble vunnet i en «design and build»-konkurranse hvor Consto samarbeidet med arkitektkontoret Trollvegg Arkitektstudio AS i Kristiansand. Konkurransen ble vunnet høsten 2017, kontrakten mellom Folkehallene og Consto Sør ble inngått i februar året etter. Selve arbeidene på tomten startet rimelig raskt etter kontraktsigneringen. Tomten var byggeklar i oktober 2018 og konstruksjonen er gjennomført i en kombinasjon av betongelementer, stål og tre.

Bygget er oppført med betong/stål i bærekonstruksjoner og med treleddbuer i limtre som takdragere. Dragerne har et spenn på opp mot 80 meter, og er levert av Aanesland Limtre.

Utfordrende takkonstruksjon

– Takkonstruksjonen var også den mest utfordrende oppgaven i prosjektet. Dette er en helt spesiell konstruksjon. Både RIB, arkitekt og limtreleverandør måtte jobbe mye for løse dette sammen med oss i Consto, sier Hermansen, som påpeker at det store spennet skyldes UCI-kravene om at banen og tribuner skal være søylefritt.

Limtredragerne er produsert i Tyskland og fraktet på bil frem til byggeplassen.

– De lengste limtredragerne er på hele 80 meter og er buet. Dette medførte at vi måtte ha spesialtransport for å få de til byggeplassen, og hver drager ble heist på plass med to store kraner. Blant annet måtte dragerne også snus før det kunne heises opp. Dette var en meget komplisert jobb, men med et godt samarbeid fikk vi det til, forteller prosjektleder Karl Anton Eriksson i Consto Sør.

Betongelementer, som er levert av Bjørn Hansen, utgjorde en stor del av råbygget, og det er blant annet mye synlig hvit betong flere steder i bygget, spesielt i første etasje. Det er også slipt betonggulv flere steder i bygget. Mange konstruksjonsdetaljer er synlige for publikum, og vi ser på en god måte samspillet mellom betong, stål og tre samt glass rundt om i bygget.

Det er benyttet klimavegger på den ene siden av bygget og sandwichelementer på baksiden.

Takkonstruksjonen er levert av Lett Tak-Systemer, og også på taket er det en rekke ulike vinkler som har gjort arbeidet utfordrende. De mørke fasadeplatene er levert av Hardstuff.

– Det har definitivt vært et krevende prosjekt på flere måter. Selve utformingen på bygget, med få rette linjer og med en sirkelformet konstruksjon, har vært utfordrende og har krevd mye spesialsøm. Her har ikke minst stikkerne vært viktige gjennom hele prosessen, påpeker Hermansen.

Fornøyde med bygget

– Vi er godt fornøyde med resultatet vi nå har levert fra oss. Det er på mange måter et påkostet og flott bygg som inneholder en rekke ulike kvaliteter innbyggerne i området nå snart skal få tatt i bruk Det kan benyttes til en rekke ulike arrangementer, mener prosjektsjef Hermansen.

Utomhusarbeidene, inkludert et større parkeringsområde, er gjennomført i en egen entreprise av Stangeland Maskin i regi av Sola kommune. Selve velodromen inngikk heller ikke i Constos leveranse, men er gjennomført i en egen entreprise av spesialistselskapet VeloTrack GmbH. Banen er håndbygd av spesialister på stedet.

For de som ikke har sett en velodrom på nært hold, er dette et imponerende skue. Selve dimensjonen er en ting, men i svingene har banen er helningsgrad på hele 43 prosent, og man skjønner raskt at det trengs noe trening til for å kunne sykle rundt en slik konstruksjon. De beste syklistene skal kunne oppnå en hastighet på over 80 kilometer timen rundt banen.

Planen er at banen skal kunne brukes av alle, fra nybegynneretil spesialister. Her kan man ta med egen banesykkel og utstyr eller det kan lånes i hallen. Om man trenger oppbevaring kan det leies oppbevaringsbur til banesykler.

Hermansen legger ikke skjul på at bygget skulle stått ferdig for en god stund siden, men at ulike forhold har gjort at man har måtte utsette ferdigstillelsen.

– Men det har likevel vært en god byggeprosess, og det er blitt et veldig flott og funksjonelt bygg som brukerne forhåpentligvis vil ta godt imot. Vi har heller ikke hatt noen fraværsulykker i prosjektet. Både vi i Consto og våre underentreprenører har gjort en god med HMS og innen rent tørt bygg, sier Hermansen.