Sogn og Fjordane Kunstmuseum

Sogn og Fjordane Kunstmuseum

Sted: Førde

Prosjekttype: Nybygg

Budsjettramme: 93 millioner kroner

Bruttoareal: 2.400 kvm

Byggherre:
Sogn og Fjordane fylkeskommune

Totalentreprenør: Åsen & Øvrelid

Arkitekt: CF Møller Norge

Rådgivere: RIB: Ivest Consult - RIV, RIE, RIBr: Sweco - RIAku: Brekke og Strand

Underentreprenører/leverandører: Betongsliping: Betongservice - Lev.betong: Sunnfjord Betong - Lev.stål: Førde Stål - Stålarbeid og rekkverk: Sunnfjord Industri og Sveiseservice - Fasadesystem: Sto Norge - Taktekking: Protan Bergen - Glass- og alu.arbeider, alu.dører: John Holvik - Solavskjerming: Hornes Agentur - Ytter- og innerdører: Daloc - Blikkenslager: Førde Metallprodukt - Snekkerarbeid: Acusto - Maler og gulvlegger: Arne Kalstad - VVS: Nordvest Miljø - Elektro: Bravida - Lås og beslag: Låsservice - Heiser: Heis-Tek - Byggevarer: Farsund Bygg og Neumann Bygg - Himlinger og systemvegger: Acusto

I Sogn og Fjordane Kunstmuseum har Førde fått et flott og særpreget bygg.

Museet ligger ved Storehagen, sentralt i Førde. Det har et bruksareal på 2.400 kvm, samt en stor takterrasse. Tiltakshaver er Sogn og Fjordane fylkeskommune. Bygget er ført opp i totalentreprise med en budsjettramme på 93 millioner kroner. Byggestart var i mars 2011, museet stod ferdig i august i år.

Tre store saler
Tomten er flat og har sandgrunn. Prosjektleder Finn Ove Øen i Åsen & Øvrelid forteller at bygget står på dekket til et parkeringsanlegg som er ført opp for noen år siden. Det har tidligere stått et meieri på tomten.

Tre store utstillingssaler dekker halve arealet i bygget. Resten utgjøres av en kafé, lobby med resepsjon, kontorer, møterom, verksted/klargjøringsrom og tekniske rom.

Glassfasade
Bygget et tilnærmet kvadratisk. Bærende konstruksjon er i plasstøpt betong, og taket har q-dekker som er isolert og tekket med folie. Det heller 11 grader. Takterrassen er isolert og påstøpt. Fasadene består av glassplater (1,2 x 3,6 m) som er limt til et komposittmateriale og hengt opp i et skinnesystem av aluminium. Det er klimavegg bakenfor glassplatene, og lys i aluminiumskanaler som ligger i glassfasaden.

Det er slipte betonggulv i lobby, kafé og to utstillingsrom. I kontorene og møterom er det linoleumsbelegg. En utstillingssal har parkett på gulvet. De aller fleste veggene i bygget har et lag kryssfiner, slik at det er enkelt å henge opp kunst. I lobby og kafé er det himling av eikespiler. I utstillingssalene er det himlinger av strekkmetall med innfelte spotter. Alle tekniske installasjoner er plassert over himlingen. I kontorene er det systemhimlinger. Vinduene og en glassfasade er i aluminium, noe som gir lang levetid og enkelt vedlikehold. Bygget har universell utforming. Fra lobbyen går det en stilig trapp i betong kledd med turkise plater opp til andre, tredje og fjerde etasje.

Nyttige erfaringer
Kafé og lobby er varmet opp med vannbåren gulvvarme. Kontorene har radiatorer. Utstillingsrommene varmes opp via ventilasjonsanlegget. De har også befuktningsanlegg. Det er 25 cm isolasjon i veggene og 40 cm i taket. Ventilasjonsanlegget er balansert. Bygget har SD-anlegg. Det er fullsprinklet. I utstillingssalene er det pre action-brannsikring. Både brannalarm og sprinklerdyser må gi utslag før dysene løses ut. Det er for å beskytte kunstverk mot unødvendige utløsninger av sprinklersystemet. I kontorene og på et møterom er det solavskjerming med utvendige persienner. Sorteringsgraden for byggavfall er 60 prosent.

Finn Ove Øen forteller at det har vært krevende både for entreprenør, arkitekt og leverandører å prosjektere og føre opp Sogn og Fjordane Kunstmuseum.

– Det er ikke mange slike konstruksjoner som er ført opp her i landet. De plasstøpte konstruksjonene er støpt under åpen himmel og så slipt. Det er ikke brukt påstøp. Været var ikke det beste, og værmeldingene treffer bare i 50 prosent av tilfellene. Da byggeaktiviteten var på topp var det 35 bygningsarbeidere på byggeplassen. Erfaringene vi gjorde med betongsliping og glassfasaden er nytting å ta med seg videre.

Isblokk
Sivilarkitekt Anne Mari Michelsen i CF Møller Norge forteller at Sogn og Fjordane Kunstmuseum er resultat av en konkurranse som CFM vant i 2006.

– Konkurransen omfattet hele kvartalet, opprinnelig fire bygg, hvorav tre er realisert. Nærmeste nabo, SEIF bygget, ble bygget først og sto ferdig i 2010, så kom kunstmuseet. Det siste bygget i kvartalet består av boliger som nå er under oppføring. Byggene er inspirert av naturen rundt Førde, av de mørke fjellene og av Jostedalsbreen.

– Museet ligger godt synlig, strategisk plassert i enden av bygningsrekken, og det skiller seg fra de andre bygningene med sin hvite krystallinske form og de skrå gesimslinjene. Fasaden er kledd med hvitt glass, med et nett av skråstilte linjer som bruddlinjer i en isblokk. Linjene inneholder LED-lys som om natten markerer linjene og understreker husets særpreg.

– Besøkende beveger seg oppover i bygget via en turkis trapp som snor seg på opp gjennom det trekantede trapperommet og ender i en stor terrasse som kan benyttes både til utstillinger og andre arrangementer. Utstillingssalene er uten dagslys etter ønske fra brukerne. Regulerbare og flyttbare spotlights montert på skinner festet i strekkmetallhimlingen gir stor frihet og fleksibilitet for ulik belysning av kunstverkene.

Tekst og foto: Ole Harald Dale