Skogmo Park

SPG

SPG

Bakkelogo

Bakkelogo

ØMFjeld

ØMFjeld

A38

A38

Spenncon

Spenncon

Nordan

Nordan

Optimeralogo

Optimeralogo

Franke

Franke

Byggogmal

Byggogmal

Indian

Indian

Tremiljø

Tremiljø

HFanlegg

HFanlegg

RVT

RVT

FetsundElektro

FetsundElektro

I kort gangavstand til Jessheim sentrum, har Ø.M. Fjeld AS satt opp et boligkompleks bestående av fem bygninger med 148 leiligheter for byggherren Skogmo Eiendom AS.

Fakta

Sted: Jessheim

Prosjekttype: Leiligheter

Byggherre: Skogmo Eiendom

Totalentreprenør: Ø.M. Fjeld

Kontraktsum eks. mva.: 381 millioner kroner

BTA: 19.000 kvadratmeter

Arkitekt: A38 arkitekter

Landskapsarkitekt: Norconsult

Rådgivere: RIB: Spenncon l RIVA: Svendsen & Co l RIBr: Norconsult lRIBfy: Rambøll l RIV vent: Systemair AS l RIE: RIE Consult lRIV rør: VB Tekniske l ITB: Siv. Ing. Engeset

Underentreprenører og leverandører: Råbygg: Spenncon l Grunnarbeider: HF Anlegg lElektro: Fetsund Elektro l Rørlegger: Rørteft lVentilasjon: Hamstad l Heis: Otis l Badekabiner: Part lBranntetting: Firesafe l Blikkenslager: Franke Onsrud Blikkslageri lVeggelementer: Ringsaker vegg og takelement l Mur og flis: MPF Entreprenør lTaktekking: IcopalTak l Kjøkken: Studio Sigdal Lørenskog lGulvsparkling: Gulventreprenøren l Solskjerming: Vental lMaler: Bygg & Mal l Tømrerarbeider: Indian Bygg lLås og beslag: Ingeborg Beslag og Låssystemer l Parkett: Tremiljø Prosjekt lVinduer: Nordan l Innerdører: Maxbo Proff l Aludører: Rasta Glass lByggevarer: Optimera l Fjernvarme: Solør Bio- energi

Her kan du se presentasjonen av prosjektet fra magasinet Byggeindustrien

Ø.M. Fjeld startet byggearbeidet i juni 2019, og ferdigstiller prosjektet (det gjenstår noe utomhusarbeid) i september. Det er flere måneder foran skjemaet.

– Vi skulle etter fremdriftsplanen først ha overlevert ved juletider i år, men allerede for et par uker siden har folk begynt å flytte inn i leilighetene sine, sier prosjektleder Lars Erik Svestad i Ø.M. Fjeld til Byggeindustrien.

– Hvordan har dere klart å ferdigstille prosjektet såpass mange måneder før tidsfristen?

– Vi har jobbet aktivt med fremdriftsdriving, og har hatt med veldig flinke folk med lang erfaring. Jeg må si at arbeidet har gått veldig bra, det har ikke vært noen konflikter i prosjektet. Alle under- entreprenører har gitt oss tilbakemeldinger om at de ikke tidligere har jobbet i prosjekter som er så godt drevet, og det er selvfølgelig hyggelige beskjeder å få. En av grunnene til at fremdriften har gått så bra, er at alle UE’er har vært veldig samarbeidsvillige og lojale mot fremdriftsplanen, og bidratt til å løse de utfordringer som har kommet på en rask og smidig måte, sier Svestad.

– Fikk arbeidet uforstyrret

Byggearbeidet startet med at en stor bunnplate i garasjen ble støpt ferdig før jul i 2019.

– Deretter begynte Spenncon med montering av dekke, vegger og søyler i garasjen. De fikk da arbeidet helt alene og uforstyrret i sin takt, også da de begynte med å sette opp A, B og C-bygget. Da de hadde fullført dette arbeidet, begynte RVT å tette disse byggene. Samtidig stengte vi byggeplassen mellom bygg B og C, og mellom bygg D og E, slik at RVT drev på for seg selv på en side, mens Spenncon holdt på med bygg D og E. På denne måten kunne alle jobbe uforstyrret uten hindringer, og det er klart at det er en stor fordel, sier prosjektlederen.

Tidlig ferdig med infrastruktur

Han forteller at da de var ferdig med å støpe dekket over garasjeanlegget, gjorde grunnentreprenøren seg ferdig med all infrastruktur i grunnen.

– Da dekke og garasjen var ferdig støpt, fylte grunnentreprenøren tilbake massene slik at vi slapp å grave opp i ettertid. Vi har altså drevet en faseplan frem til byggene var tette, noe som gjorde at vi kunne starte opp innvendig arbeid på et tidlig tidspunkt i byggetiden. Vi var dessuten ferdig med all prosjektering før råbyggene var ferdige, og dette bidro nok til at fremdriften har gått så sømløst, som forteller at byggeplassen har vært papirløs; alt er bygd med BIM.

– Vi var litt skeptiske til dette på forhånd, men vi undervurderte nok IT-kompetansen til håndverkerne. For dette gikk over all forventning, sier Svestad.

Ventilasjonsanlegg til hver leilighet

Byggene er satt opp på en konstruktiv plate over garasjen, som tar opp stabiliteten i bygget. Resten av råbygget er i stål og hulldekker. Fire av de fem byggene har hovedsakelig lekker teglstein i fasaden, mens i gårdsrommene har fasaden trepanel. Et av byggene har shingelpanel av malmfuru, som er skjært opp i tynne fliser.

Leilighetene har sitt eget ventilasjonsanlegg, noe som gjør at man slipper store sjakter for ventilasjon.

– Med denne løsningen ble arbeidet for både branntetter og gulvsparkler enklere, sier Svestad.

Vannbåren gulvvarme

Samtlige leiligheter har vannbåren gulvvarme, baderommene inkludert. Fasadene har utenpåhengte balkonger, mens leilighetene på bakkeplan har terrasseplatting. Videre er det parkett på alle gulv, og en dus grå farge på baderomsflisene. Takhøyden i leilighetene varierer mellom 2,20 til 3,10 meter, og vindushøyden er 2,20 meter. Et pluss er at det også er nok garasjeplasser, faktisk 1,2 plasser i gjennomsnitt per leilighet. Det lyse garasjeanlegget har dessuten opplegg for ladeboks til samtlige plasser.

– Jeg vil også gi honnør til både byggherren og kommunen for å ha vært veldig positive og samarbeidsvillige gjennom hele prosessen, sier Lars Erik Svestad.

– Inspirert av landskapet

Det er A38 arkitekter som har hatt ansvaret for oppfølging av prosjektet Skogmo Park i byggefasen. Prosjektet er opprinnelig tegnet og rammesøkt av GOA arkitekter, ifølge sivilarkitekt Line Brunfelt.

– Arkitekturen og materialvalget er inspirert av landskapet rundt Jessheim, med grønne skoger og bølgende åkre. Bebyggelsen varierer fra tre til fem etasjer. Den er høyest i syd mot sentrum, og trapper ned mot villabebyggelsen mot nord. Bebyggelsen er strukturert i åpne kvartaler/tun, som er store nok til at de gir gode solforhold mellom byggene, skriver Brunfelt i en e-post til Byggeindustrien.

Rød og mørk tegl

Bygget mot nord er kledd med treshingel i malmfuru. Byggene i den midtre delen er kledd i gyllen rød tegl, som tar opp farge og glød fra trehusbebyggelsen i sør. Byggene mot syd er kledd med mørk tegl, for å gi et mer urbant uttrykk, ifølge arkitekten.

– Fargesettingen er dus og «ton i ton» med farger som matcher. Der teglen er rød, er for eksempel vinduskarmer og beslag brunrøde. Der teglen er mørk, er vinduskarmer og beslag grå.

Gårdsrommenes fasader henter inspirasjon fra skogen, med grå og brun panel. Boligene er lyse, velorganiserte, med rause balkonger ut mot fellesarealer og grøntområder. Samtlige uteområder er utformet slik at de kan brukes av alle på en likestilt måte. På bakkeplan er det et tilnærmet bilfritt miljø, samtidig som det har vært viktig å få til en oversiktlig og romslig parkeringskjeller, skriver Brunfelt.

– God styring

Skogmo Eiendom representert ved Bakke Leiligheter står bak prosjektet øst for Jessheim sentrum. Prosjektsjef i Bakke Leiligheter, Henrik Benneche-Lønne, sier til Byggeindustrien at de er svært tilfredse med arbeidet Ø.M. Fjeld har utført.

– Ikke bare har de levert et solid og godt prosjekt, men de leverer også lenge før fristen. De er et erfarent prosjektteam med god styring og god kvalitet i arbeidet. Ø.M. Fjeld er løsningsorienterte og fine å samarbeide med, sier Benneche-Lønne.