Jernbanedirektør Elisabeth Enger varsler strammere kontrollregime av leverandørene.

Skjerper entreprenørkontroller etter Alpine-konkurs

Alpine Bau-kollapsen i sommer har ført til forsinkelser og kostnadssprekk for gigantutbyggingen Fellesprosjektet E6-Dovrebanen. Nå varsler Jernbaneverket strengere kontroll med utenlandske entreprenører som vil inn i det lukrative norske markedet.

Alpine Baus kontrakt med Jernbaneverket og Statens vegvesen var på rundt 1,3 milliarder kroner, men da det østerrikske selskapet gikk konkurs i sommer, stoppet samtidig alt arbeid ved sørenden av Mjøsa opp.

Da Statens vegvesen og Jernbaneverket skrev milliardkontrakten med Alpine Bau våren 2012, skal den østerrikske entreprenøren ha hatt en gjeld på nesten 17 milliarder kroner.

Milliardgjelden skal ha vært ukjent for de norske byggherrene. 

Entreprenørkonkursen vil ifølge Jernbaneverket få konsekvenser for kontrollrutinene de har opereret med frem til nå. 

- På de store entreprisene, og spesielt der vi får tilbud fra aktører vi ikke kjenner like godt gjennom lokal tilhørighet, så kommer vi til å sette inn skjerpede krav, sa direktør for leverandør og marked i Jernbaneverket, Michael Bors, under bransje- og leverandørmøtet til vei- og jernbanemyndighetene på fredag.

- Vi vil kjøre mye hardere på revisjon og være mye tøffere på bakgrunnssjekk av selskapene som leverer tilbud. Vi trekker inn eksterne revisjonsteam som skal undersøke alt fra politisk risiko og operasjonell risiko, til finansiell risiko, la han til.

Bors presiserte at dette skal være et løpende arbeid som går gjennom hele prosjektperioden.

- Kontrollvirksomheten vil ikke bare gjelde for kontraheringsfasen, men også i gjennomføringsfasen, sa Bors.

Nye krav med utvidet marked

Til Byggeindustrien utdyper jernbanedirektør Elisabeth Enger hvorfor de strammer inn kontrollrutinene.

- Frem til nå har vi i stor grad kjent aktørene godt, men når markedet utvider seg, setter det også nye krav til oss, sier Elisabeth Enger.

Dyrekjøpte erfaringer

Både Statens vegvesen og Jernbaneverket har gjort seg noen dyrekjøpte erfaringer med Alpine-konkursen i Fellesprosjektet E6-Doverbanen. Ifølge E24 skal konkursen ha kostet norske skattebetalere en halv milliard kroner.

Men Enger mener likevel at de på det tidspunktet kontrakten ble inngått - og med den informasjonen de hadde tilgjengelig - tok riktig beslutning.

- Ja, ut fra det informasjonsgrunnlaget vi hadde, så mener vi det. Men så har vi lært i ettertid at vi kan jobbe enda bedre i fasen der vi skal inngå kontrakten, sier Enger.

- Blir det tøffere å være utenlandsk aktør i Norge nå?

- Vi skal forvalte veldig store pengesummer i årene fremover, og det skal være tøft å være leverandør i dette markedet. For vår del handler dette om å skjerpe kontrollen for å sikre at prosjektene gjennomføres så godt og så rimelig som mulig.

Likt regime

- Hva med de norske entreprenørene, blir kravene tøffere for dem også?

- Regimet som vi etablerer, etablerer vi likt for alle aktører. Men noen ekstra forhold må vi ta hensyn til når det er ukjente utenlandske aktører som kommer inn i markedet. Det har blant annet med kulturforskjeller og kjennskapen til det norske regelverket å gjøre, sier Elisabeth Enger.