Tirsdag ble det andre stålelementet til Lepsøybrua heist på plass av kranskipet HLV Uglen. Foto: More og Romsdal Fylkeskommune.

Skanska monterer 800 meter lange Lepsøybrua på en uke

Hvis værgudene spiller på lag, skal Lepsøybruas sju stålelementer heises på plass i løpet av en uke.

Prosjekleder Mariannne Nærø i Møre og Romdsal fylkeskommune. Foto: Møre og Romsdal fylkeskommune.

Fylkesveiprosjektet Nordøyvegen har nådd en av mange milepæler. Mandag kunne kranskipet HLV Uglen heise på plass det første av i alt sju stålelementer ved Lepsøybrua, og i dag blir også element nummer to montert. De to første bruelementene er 114 meter lange, fem meter høye, og veier 560 tonn.

– Hvis været tillater det, er planen å montere ett bruelement om dagen, opplyser prosjektleder Marianne Nærø i Møre og Romsdal fylkeskommune, til Byggeindustrien.

Fraktet på lekter fra Polen

Lepsøybrua er prosjektert av Norconsult, og det er det danske selskapet Bladt Industries som leverer stålelementene, som er produsert i Polen og fraktet på lekter til prosjektet.

– De fire første elementene er på plass og klare til montering. De tre siste er på vei med lekter fra Polen og skal ankomme prosjektet i slutten av uken, forteller Nærø.

– De tre siste elementene er 118 meter lange, sju meter høye og veier rundt 700 tonn. Da begynner vi å nærme oss kranen sin løftekapasitet på 800 tonn, tilføyer prosjektlederen.

Været største utfordring

Det er hovedentreprenør Skanska som koordinerer arbeidet med monteringen av bruelementene. Ifølge Nærø er løfteoperasjonen svært godt planlagt, men været kan de gjøre lite med.

– Det er været som kan by på utfordringer for fremdriften. Vi har stengt skipsleie og har vaktbåter som passer på. Får vi arbeidsro og godt vær, så bør heising og montering av stålelementene gå som planlagt, fastslår Nærø.

– Hvordan ser værprognosene ut den kommende uken?

– Det ser ganske bra ut, men det er meldt litt ruskete på onsdag. Vi gjøre en vurdering på om det blir løfting eller ikke onsdag morgen, svarer Nærø.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: Møre og Romsdal fylkeskommune.

Gigantprosjekt

Den 800 meter lange Lepsøybrua er en del av fylkesveg 659 Nordøyvegen. Gigantprosjektet omfatter drivingen av tre undersjøiske tunneler med en samlet lengde på 13 kilometer, samt bygging av ti kilometer vei i dagen og en sjøfylling på 2,7 kilometer. Lepsøybrua er den lengste av tre bruer som bygges i prosjektet. Skanska har en kontrakt på nesten tre milliarder kroner, og har nå produsert i overkant av 50 prosent av kontraktsvolumet.

Nordøyvegen har en kostnadsramme på 5,1 milliarder, og er med det både tidenes største samferdselsprosjekt i Møre og Romsdal, og det største fylkesveiprosjektet som noen gang er gjennomført i Norge. Når Nordøyvegen-prosjektet etter planen skal stå ferdig sommeren 2022, skal det sørge for fastlandsforbindelse til øyene Lepsøya, Haramsøya, Skuløya/Flemsøya, Fjørtofta og Harøya i Ålesund kommune.

Det førsate av sju stålelementer ble heist på plass på mandag. Foto: Skanska.