OPS-Prosjektet E10 Hålogalandsvegen.

OPS-Prosjektet E10 Hålogalandsvegen.

Illustrasjon: Statens Vegvesen

Skanska blant de tre som vil bygge Hålogalandsvegen

Skanska er det eneste norske selskapet som ønsker å bygge OPS-giganten E10 Hålogalandsvegen i Nordland og Troms og Finnmark.

– Vi er fornøyde med en søkerliste som trolig vil gi tilstrekkelig konkurranse. Men hadde selvfølgelig ønsket en enda større interesse fra markedet for dette viktige og store prosjektet, sier utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Statens vegvesen, i en pressemelding.

Det er Skanska Norge AS, ASTM S.p.A. fra Italia og polske Gulermak som har søkt om å bygge OPS-strekningen E10/rv. 85 Tjeldsund-Gullesfjordbotn-Langvassbukt gjennom Sortland, Kvæfjord, Lødingen, Tjeldsund og Harstad. Også kjent som E10 Hålogalandsvegen.

Statens vegvesen skal nå sjekke om de tre leverandørene er tilstrekkelig kvalifisert for videre deltakelse i tilbudsprosessen. I november 2021 vil Vegvesenet kunngjøre hvem av søkerne som inviteres til å være med videre i konkurransen, opplyser byggherren.

– I de store og komplekse OPS-prosjektene har Statens vegvesen valgt å prekvalifisere inntil tre leverandører. Det er for å kunne gjennomføre gode tilbudsprosesser med høy kvalitet, forklarer Stein Johnny Johansen, prosjektdirektør i Statens vegvesen.

Totalt skal det bygges 82 kilometer vei, fordelt på 35 kilometer ny vei i eksisterende trasé, 27 kilometer tunneler og 20 kilometer vei i ny trasé. OPS-kontrakten gir én leverandør ansvar for prosjektering, finansiering, bygging og drift av det nye veianlegget i 25 år, opplyser Statens vegvesen.

E10 Hålogalandsvegen er Nord Norges største samferdselsprosjekt. Den totale og øvre rammen for hele prosjektet, inkludert grunnerverv, forarbeid og utgifter til Statens vegvesen, er av Stortinget satt til 18,3 milliarder kroner.