Kartet viser prosjektområdet for Østensjøbane-prosjektet, fra Brynseng i vest til Hellerud i øst.
Kartet viser prosjektområdet for Østensjøbane-prosjektet, fra Brynseng i vest til Hellerud i øst.Illustrasjon: Sporveien.

Skal bytte ut 100 år gammel bru – Railcom bygger midlertidig spor

Sporveien har valgt Railcom som samarbeidspartner for å etablere en midlertidig sporforbindelse mellom Lambertseterbanen og Østensjøbanen på strekningen mellom Høyenhall og Brynseng T-bane-stasjoner i Oslo.

– Dette er en del av prosjekt Østensjøbanen Etterstad – Hellerud, og er nødvendig for å kunne erstatte eksisterende Bryn bru over jernbanen med en ny moderne bru tilpasset fremtidig trasé, sier Sporveiens prosjektleder, Henning Johnsen, i en pressemelding

Arbeidene er planlagt gjennomført i løpet av to uker i mai-juni 2022 og vil medføre stengt T-bane på begge banestrekninger under anleggsperioden. De reisende med T-banen vil få et alternativt reisetilbud med buss for bane i perioden arbeidene pågår.

Når den midlertidige sporforbindelsen er klar, vil all T-banetrafikk fra Østensjøbanen betjenes via Lambertseterbanens spor igjennom Brynseng stasjon i ett års tid, opplyser Sporveien.

På strekningen Etterstad-Hellerud er det en nesten hundre år gammel infrastruktur, med to bruer som er på slutten av sin levetid. Den bratte og kurvede T-banetraseen mellom Bryn Bru og Hellerud er en tidligere trikketrasé beregnet for andre hastigheter enn dagens, og ikke minst fremtidens, T-banedrift, skriver Sporveien.

Sporveien skal legge T-banen i tunnel og bytte ut bruene over Østensjøveien og Alna-elva. Linje 2 og Linje 3 vil få høyere hastighet, og dermed redusert reisetid og bedre regularitet, i tråd med kollektivsatsningen i Oslo. En positiv sideeffekt er at nærmiljøet vil få redusert støy fra Østensjøbanen.

Det er planlagt å sette banen i drift i løpet av høsten 2023, men det vil også foregå mindre etterarbeider ut 2023 og inn i 2024.