Tirsdag ble ny E16-kontrakt inngått mellom Vegvesenet og Brødrene Dokken AS og deres rådgiver ÅF Engineering. Fra venstre: Anton Husøy, direktør Road & Rail ÅF Engineering, Cato Løkken, avdelingsdirektør Statens vegvesen, og Kenneth Dokken, prosjektleder Brødrene Dokken AS. Foto: Vegar Antonsen, Statens vegvesen

Signerte ny type kontrakt på E16 i Valdres

Tirsdag 9. april signerte Statens vegvesen kontrakt med Brødrene Dokken AS om utbedring av E16 Fagernes-Øylo.

Byggherre og entreprenør skal i fellesskap utvikle, planlegge og gjennomføre prosjektet, en samarbeidsform som er ny innen vegbygging, skriver Statens vegvesen i en pressemelding.

Kontrakten Statens vegvesen har inngått med den valdresbaserte maskinentreprenøren Brødrene Dokken AS, er den første i sitt slag i vegbyggingssammenheng.

Totalentreprise med samspill

Utbedringen av den 42 kilometer lange strekningen E16 Fagernes-Øylo gjennomføres som totalentreprise med samspill. Det betyr at entreprenør og byggherre utvikler og planlegger prosjektet sammen før de blir enige om en målpris, det vil si det beløpet begge parter tror det ferdig planlagte prosjektet kan bygges for.

Entreprenøren involveres gjennom hele prosjektet, helt fra reguleringsplanfasen til ferdigbygd prosjekt, noe som er nytt innen vegbygging. Ved å kombinere Vegvesenets fagekspertise og entreprenørens kunnskap og praktiske erfaring tidlig i prosjektet, er hensikten å komme fram til smarte løsninger som gir mye utbedret veg for pengene.

Brødrene Dokken AS har med seg ÅF Engineering som sin rådgiver.

Begrenset økonomi

Utbedringen av E16 Fagernes-Øylo har en økonomisk ramme på totalt 500 millioner kroner. Dette skal dekke kostnader til entreprenøren, innkjøp av materialer og tjenester, grunnervervserstatninger, byggherrekostnader m.m. Siden det ikke fins midler utover dette i prosjektet, er det nødvendig å finne smarte løsninger og prioritere tiltak som gir mest mulig utbedret veg for pengene og dermed bedre trafikksikkerhet og framkommelighet over så lange strekninger som mulig.

Sammenhengende utbedring og punktutbedringer

Utbedringsstrekningen E16 Fagernes-Øylo er på 42 kilometer. Det er imidlertid på de 25 kilometerne mellom Hande og Øylo at de mer omfattende og sammenhengende utbedringene skal skje. På resten av strekningen, Fagernes - Hande, blir det kun punktutbedringer på spesielt ulykkesutsatte steder.

Planlegging og gjennomføring

Reguleringsplaner for utbedringen av E16 Fagernes-Øylo skal etter planen legges ut til offentlig ettersyn i løpet av høsten 2019. 2020 går med til grunnerverv, detaljprosjektering og forberedende arbeider før anleggsstart i 2021. Utbedringsarbeidene skal være ferdig i 2023.