Se gjennomslaget i Kleivertunnelen

Tirsdag 24. februar gikk gjennomslagssalva i Kleivertunnelen (tidl. Martineåsen tunnel) utenfor Larvik.

Gjennomslaget markerte nest siste tunnelgjennomslag for prosjektet Farriseidet – Porsgrunn. Kun Eidangertunnelen gjenstår nå (forventet gjennomslag i mai/juni), så er alle syv tunneler i prosjektet ferdig drevet.

Det var Lene Eikefjord i Skanska som fikk æren av å fyre av gjennomslagssalva. Etter et voldsomt drønn kunne man skimte lyset fra påhugget ved Farrisvannet.

Dette er en stor dag for oss som jobber på Farriseidet – Porsgrunn prosjektet, og en milepæl for Vestfoldentreprisen, sier Roar Johansen, delprosjektleder i Jernbaneverket. Han forteller at prosjektet ligger godt an frem driftsmessig og at han ser positivt på fortsettelsen.

Kleivertunnelen er 3670 meter lang og strekker seg fra Farriseidet til Paulertjønn i Larvik kommune. De første 800 meterne fra Farriseidet bygges som en enkeltsporet tilkomsttunnel som treffer den dobbeltsporede hovedtunnelen inne i fjellet. Løsningen er valgt fordi trase gjennom Larvik ikke er avklart.

Etterarbeidene i tunnelen er allerede godt i gang. Bunnrensk og grøfting har pågått en stund og nå har montering av betongelementene som utgjør vann og frostsikring i tunnelen startet opp.