Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen under Vegvesenets 150-årsjubileum.

Samferdselsutbyggingen inn i en gullalder

Det vil skje en ytterligere opptrapping av bevilgningene til samferdselsprosjekter i Norge de nærmeste årene. Det tas sikte på å jobbe på lengre strekninger og langt mer systematisk enn i dag. Det lovte samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen på det store jubileumsarrangementet til Statens Vegvesen onsdag.

Planleggingstiden skal ned. De gode erfaringene fra Fellesprosjektet ved Mjøsa som nå er Nordens største samferdselsprosjekt, skal føres videre.

Veldig mange av de viktigste aktørene når det gjelder samferdsel, var onsdag 4. juni samlet på Vegmuseet nord for Lillehammer for å feire Vegdirektørens offisielle 150-årsjubileumsarrangement. Terje Moe Gustavsen er landets 10. vegdirektør. I løpet av 150 år har det til sammenligning vært 70 samferdselsministre.

De aller fleste gjestene var med Vegdirektørens buss som startet sin ferd i Oslo gjennom det kaotiske Bjørvika. Det ble tid til en kort stopp ved Eidsvollbygningen før det ble gitt en orientering om det store Fellesprosjektet på Minnesundriggen.

Fellesprosjektet ved Mjøsa

11,6 milliarder kroner skal brukes på dette prosjektet. Det firefelts veianlegget åpner 10. desember i år bortsett fra tunnelen som var en del av kontrakten til Alpine Bau som gikk konkurs. Hæhre har overtatt denne parsellen, og det aller meste av etterslepet er tatt inn bortsett da fra tunnelen som åpnes til våren 2015.

Det jobber nå mellom 1 200 – 1 500 personer på Fellesprosjektet. Dette er folk fra 15 – 16 nasjoner.

Det er prøvd ut nye midtrekkverk og ny rekkverk langs veikanten i region Øst. Erfaringene er meget gode. 80 prosent av dødsulykkene er borte på grunn av midtrekkverkene, mens rekkverket langs kantene har redusert ulykkene med 10 prosent. De nye rekk verkene er bygget på en type stål (Cor-Tel)som ruster på overflaten. Dette beskytter stålet fra å ruste gjennom. Det er også montert ledelys som bruker minimalt med strøm i forhold til tradisjonelle veilys. På den nye strekningen langs Mjøsa (12 km)brukes det ikke mer strøm enn hva man bruker i en vanlig stue.

Flott ny utstilling på Vegmuseet

For å komme i historisk stemning måtte alle gjestene bytte fra moderne busser til veteranbiler og veteranbusser fra Hafjell og opp til Norsk Vegmuseum ved Hunderfossen. Det var litt av et syn da kortesjen startet. Der hilste museumsdirektør Geir Stormbringer velkommen. Vegdirektøren avduket statuen av Norges første vegdirektør som har fått en majestetisk plass ved «Lysaker».

Samferdelsministeren åpnet en ny permanent utstilling «Tida og vegen». Her har man brukt utrolig mye ny teknologi – og folk som besøkte utstillingen for første gang ble mektig imponert. Her bør mange ta en tur i løpet av sommeren. For den som er interessert i gamle biler er det en stor utstilling også av slike. Solvik-Olsen så ut til å storkose seg. Da han ellers oppdaget en gammel Brøyt fra 1967 som ble produsert i statsrådens hjemkommune Bryne på Jæren var stoltheten til å ta og føle på.

Ellers var det en flott ramme rundt denne del av arrangementet.

For mange av gjestene som ble invitert til middag i Berghallen i Fjellsprengningsmuseet ble dette et høydepunkt. Fjellsprengningsmuseet er et mektig anlegg (som også man bør besøke). Mat og servering var upåklagelig, og når man også fikk noen fantastiske taler var kvelden berget. Både Vegdirektøren og Samferdselsministeren var glitrende. Det samme var også Jon Sandnes fra BNL som ønsket jubilanten til lykke på vegne av aktørene. Uten medvirkning fra arkitekter, rådgivere, leverandører og entreprenører blir det ingen vei. Sandnes var veldig glad for det gode samarbeidet man i dag har mellom veimyndighetene og aktørene. Skal man lykkes må dette samspillet fungere.

Vegdirektøren på Island hilste på vegne av veimyndighetene i de nordiske land samt Baltikum. Alle var representert ved middagen og alle hadde med gaver.

Det var ellers mange bunadskledde gjester. Verten selv stilte også i flott bunad.