Statssekretær Anders B. Werp kan ikke love noe når det kommer til InterCity-stasjoner i byene. Foto: Berit Roald / NTB scanpix

Samferdselsdepartementet gir ingen garantier til InterCity-byene

Flere InterCity-byer frykter for planlagte jernbanestasjoner og tilknyttede byutviklingsplaner etter varsel om strategiendring fra Jernbanedirektoratet.

Det skriver Aftenposten i en artikkel på sine nettsider.

Statssekretær Anders B. Werp (H) i Samferdselsdepartementet fremholder overfor avisen at til InterCity er å knytte byene sammen, og at jernbanestasjonene skal være inne i byene, men han gir ingen garantier om at InterCity-byene vil få dekket ønsker om byutvikling og sin foretrukne plassering av ny jernbanestasjon.

– Vi ønsker å være krystallklare og entydige på at Nasjonal transportplan (NTP) ligger fast. Den er styrende og retningsgivende for prioriteringer og valg vi legger til grunn fra departementet, sier Werp.

– Men parallelt med dette ser vi at det kommer store kostnadsøkninger på store prosjekter på vei og bane når vi nærmer oss realisering av prosjektene. Derfor har vi gitt ordre om å gå gjennom prosjektene for å få mer samferdsel for hver krone, sier han til Aftenposten.

De byene hvor det er planlagt nye jernbanestasjoner og hvor planene kan måtte endres etter signaler fra jernbanedirektør Kirsti Slotsvik, er Hamar, Fredrikstad, Larvik, Tønsberg, Hønefoss, Sandefjord, Sarpsborg og Oslo. Byene hvor alt trolig går etter planen, er Moss og Drammen, skrev Aftenposten tidligere i sommer.