Foto: Volvo
Foto: Volvo

Samarbeider om utplassering av elektriske lastebiler i underjordiske gruver

Volvo Trucks og gruveselskapet Boliden slår seg sammen for å sette elektrisk lastebiltransport i drift i underjordiske miljøer.

Det svenske gruveselskapet Boliden blir i 2023 et av de første i verden til å bruke batterielektriske lastebiler for tung underjordisk transport. Det nye samarbeidet mellom Boliden og Volvo Trucks betyr at to tunge, elektriske Volvo-lastebiler skal brukes i Bolidens Kankberg-gruve utenfor Skellefteå i Nord-Sverige.

– Dette er et spennende samarbeid i et miljø med veldig tøffe krav; bratte bakker, tunge laster og fuktig luft som sliter på kjøretøyene. Samarbeidet med Boliden vil gi oss verdifull kunnskap om ytelsen til elektriske lastebiler når de kjører under jorden og vil gi svar på spørsmål rundt hvordan drivlinjen og batteriene blir påvirket. Ved å redusere CO2-utslippene fra gruvetransport blir også våre egne CO2-utslipp indirekte redusert, siden gruveindustriens råvarer blir brukt i våre lastebiler, sier Jessica Lindholm, prosjektleder i Volvo Trucks, i en pressemelding.

Den første lastebilen som skal betjene Kankberg-gruven, en Volvo FH Electric, vil bli brukt til å frakte fjellbolter og annet utstyr ned i gruven og blir satt i drift i 2023. Basert på erfaringer med den første lastebilen vil man senere sette enda en Volvo FH Electric i drift med underjordisk transport av stein og malm.

– Vi ser på samarbeidet med Volvo som en fantastisk mulighet til å drive den elektriske teknologien fremover og samtidig lære om hvordan vi kan tilpasse driften vår til fossilfri underjordisk transport. En viktig fordel med lastebilene er at de vil bidra til en mer bærekraftig gruve, både når det gjelder utslipp og arbeidsmiljøet for våre ansatte, sier Daniel Forslund, prosjektleder i Boliden.