Sagastad

defaultFra venstre tømrerformann Roger Auflem i Veidekke, byggeleder Svein Otto Melheim - daglig leder i Eid Industrihus KF, og ass. anleggsleder Hans Arne Lundestad i Veidekke.defaultdefaultdefaultdefault

Vikingsenteret Sagastad med en totalkostnad på cirka 69 millioner kroner må være noe av det mest særpregede som bygges her i landet i år.

Fakta

Sted: Nordfjordeid

Prosjekttype: Vitensenter om vikingtiden

Byggherre: Eid Industrihus KF

Oppdragsgiver for arkitekt, leietager: Sagastad Drift

Arkitekt: Arild Wåge, Nordplan

Hovedentreprenør: Veidekke Entreprenør avd. Sandane

Areal: 1.034 kvadratmeter

Prosjektkostnad: 69 millioner kroner eks. mva. Inkludert tomt, bygg, skip, utstillinger.

Rådgivende ingeniører: RIB: Nordplan l RIE: Kvalsund. RIV: Riksheim

Underentreprenører og leverandører: Elektro: Caverion l Byggautomasjon: Normatic l Ventilasjon: Isovent l Rørlegger: Skaar VVS l Grunnarbeid: Volda Maskin l Anleggsgartner: Jan Erik Sandal l Maling: Malermester Lindvik l Stålkonstruksjoner: Stryvo Bismo l Glassfasade: Bolseth Glass l Innredninger: Bjarne Espe Trevarefabrikk l Port: Hørmann Norge l Låser: Gardit l Byggevarer: Optimera l Laminerte stendere og bjelker: Sørlaminering l Blåseisolering: Fjordane Isolering l Trespiler: Møre Royal

Leverandører til Sagastad Drift: Vikingskip: Bjørkedalsbåt l Treskjæring: Rolf Taraldset l Utstillinger og utstillingsdesign: Expology l Teknisk installasjon i utstillingen: Presentasjonsdata l Utstillingsmøbler, resepsjonsdisk og butikkdisk: Feel Free Productions l Kafémøbler: Lindbak l Kontormøbler: Kontorspar Nordfjordeid l Butikkinnredning: WayNor l Båtvogn og landgang: Jonny Hanebrekke l Pliktogram og dekor: Fluorlux

Det mest spesielle med bygget i Nordfjordeid sentrum er selvsagt det 30 meter lange vikingskipet som firmaet Bjørkedalsbåt AS har brukt tre vintrer på å bygge i en rubbhall rett ved der selve Sagastad-bygget nå er reist. Bygget i seg selv er blitt et signalbygg i et område preget av kjøpesentre, men også med et flott parkområde som vikingsenteret blir en del av.

Veidekkes avdeling i Sogn og Fjordane er hovedentreprenør, representert ved avdelingen på Sandane.

Ass. anleggsleder Hans Arne Lundestad og tømrerformann Roger Auflem i Veidekke synes det er givende å bidra til samfunnsutvikling i egen region, og de er stolte av at de har vært med på et så spesielt bygg.

– Det har vært interessant og utfordrende siden det er et sirkulært bygg med møne. Det er ikke sentrisk, men ligger skjevt, men asymmetrisk. Det har vært mye stikningsarbeid for å få ut retningene, forklarer Lundestad.

– Veidekke har tidligere stått for byggingen av tre turistattraksjoner i regionen – Utsikten på Gaularfjellet, Bremuseet i Fjærland og Ivar Aasen-Tunet i Hovdebygda. Alle har fått byggepriser. Så får vi se nå.

Utformet som gravhaug

Det karakteristiske bygget er tegnet av professor i arkitektur Arild Wåge. I utforming likner det til forveksling på gravhaugen der det som blir omtalt som verdens største vikingskip ble funnet av arkeologer i 1874. Skipet var brent som følge av gravskikk i vikingtiden. Men på bakgrunn av spikrer som ble liggende igjen i jorden, har arkeologene dokumentert at «Det brente skipet» var 30 meter. Det er ikke funnet større vikingskip andre steder, og derfor markedsføres «Myklebustskipet» nå som verdens største vikingskip.

Skipet, som er en rekonstruksjon, blir hovedattraksjonen i Sagastad.

Sagastad er bygget som et vitensenter der tilreisende kan få kunnskap om vikingtiden. Senteret samarbeider med Universitetet i Bergen om den historiske informasjonen som finnes på ulike stasjoner med virtuell fremvisning. Systemet er levert av Expology.

Man tror det originale skipet eksisterte rundt år 850, og at det tilhørte Kong Audbjørn av Fjordane. Han falt i slaget ved Solskjel på Nordmøre cirka 870. I gravhaugen på Myklebust sammen med restene etter skipet er det blant annet funnet gjenstander som kan knyttes til Irland. Gravhaugene ligger et par hundre meter bortenfor Sagastad-bygget. Vikinghistorien på Nordfjordeid er spesiell, men har ikke kommet skikkelig frem i lyset før nå, etter at det er jobbet med å realisere prosjektet i 30 år.

Sikter mot cruiseturister

Åpningen av Sagastad 9. - 10. mai faller passende nok sammen med at en cruiseskipskai åpner like ved. Det første skipet er meldt til kai ti dager etter åpningen. Driftsselskapet Sagastad Drift AS regner med at de må ha 50.000 innenfor dørene for å balansere driften. Det er like mange som antallet passasjerer på cruiseskipene som legger til kai i sommer.

Sagastad føyer seg inn i en rekke satsinger på reiseliv i området, markedsført under fellesvignetten Visit Nordfjord. Gondolbanen Loen Skylift åpnet mellom annet for to år siden og er blitt en publikumssuksess. Nå er håpet at også Sagastad skal bli en turistmagnet.

Også båtbyggerkunsten har fått sin plass i senteret. På Bjørkedalen et kvarters kjøretur fra Eid over fylkesgrensen til Møre og Romsdal, kan det dokumenteres båtbygging tilbake til 1500-tallet. Men trolig går tradisjonen enda lenger tilbake i tid, og det er godt mulig at det originale vikingskipet også kom herfra.

Drakehode og -hale på skipet er skåret ut av trekjærermester Rolf Taraldset, en av verdens fremste på sitt område. Planen er at han skal fortsette utskjæringene videre i senteret, en attraksjon i seg selv for utenlandske turister.

Man tror også arkitekturen blir en attraksjon som vil trekke folk. En spesiell arkitektonisk detalj er de reflekterende 0,7 mm tykke aluminiumsplatene som dekker taket på innsiden. Lysbrytningen skaper en illusjon av bølger i vann nede i rommet der skipet står.

Kan bruke skipet

Mens Sagastad Drift AS har ansvaret for byggingen av skipet med et budsjett på 14 millioner kroner, er byggherre for Sagastad-bygget det kommunale eiendomsselskapet Eid Industrihus KF. Her er budsjettet på 30 millioner kroner (summene er eks. mva.). Daglig leder i Eid Industrihus KF Svein Otto Melheim har vært byggeleder for prosjektet. Han er fornøyd med hvordan bygget er blitt.

– Det er blitt et fantastisk bygg, en spydspiss for Eid og Nordfjord. Senteret vil gi et løft for reiselivsnæringen i Fjordane, tror han.

Selve bygget er på 1.034 kvadratmeter. Det er 35 meter langt og 12 meter høyt. I enden mot sjøkanten er det en stor port. Skipet er plassert på en rullerampe med vinsj, slik at det kan sjøsettes. Når det står inne i bygget, er det laget til en elegant betongrampe opp til skipsripen. Der blir det plassert en landgang slik at besøkende kan gå ombord.

Da skipet ble sjøsatt siste helgen i april, møtte flere tusen mennesker opp. 100 personer var om bord på jomfruturen da skipet fløt florlett og perfekt på vannet. Det var en spesiell seanse der en enorm mobilkran løftet det 14,3 tonn tunge skipet i sjøen.

Byggingen av Sagastad-bygget ble startet i januar 2018, og det stod klart til åpningen i mai. Det var noe senere enn planlagt på grunn av utfordringer med prosjektering av taket.

Energieffektivt

Byggeleder Melheim peker på energiløsningene som spesielle.

– På grunn av oppbevaringen av skipet måtte vi ta spesielle hensyn til ventilasjon. Vi har et befuktningsanlegg integrert i ventilasjonsanlegget som sørger for en gunstig luftfuktighet. Det tar luft inn og sender luft tilbake. Oppvarmingen er Fjordvarme. Vi har et sørvendt solcellepanel på taket. Og all belysningen er LED. Til sammen gir dette et meget energieffektivt bygg. Vi hadde noen varme, solfylte dager i slutten av april, da var bygget selvforsynt med energi, forteller Melheim.

Caverion, Isovent og Skår VVS har hatt ansvaret for henholdsvis elektro, ventilasjon og rørlegging.

Tomten er en fylling i sjøen. Det første Veidekke gjorde var å plasstøpe såle og den innvendige konstruksjonen som fører opp til landgangen på skipet. Den bærende konstruksjonen er limtresøyler i yttervegg og stålsøyler som støtter inne i bygget. I taket er limtresperrer. Sørlaminering har levert limtre, mens stålet er produsert av Stryvo Bismo.

Glassfasaden er levert av Bolseth Glass. Trespiler på yttervegger og tak er MøreRoyal.