Rosenlund Hamn

Processed with VSCO with ss3 preset Foto: Copyright 2022. All rights reserved.Disse fire er sentrale i utviklingen av prosjektet Rosenlund Hamn. Fra venstre prosjektleder Pål Sindre Myklebust, prosjektleder Tove Mek Eidset, begge BMH Bygg, daglig leder i Rosenlund Hamn Anja Halsebakk og teknisk leder i Rosenlund Hamn Kevin Djupvik.
BMHbygg

BMHbygg

Dragebygg

Dragebygg

Mulvik

Mulvik

Pretre

Pretre

Murbygg

Murbygg

Stologo

Stologo

Kamologo

Kamologo

Avkastning fra brønnbåter i rederiet Sølvtrans er investert videre i reiselivssatsingen Rosenlund Hamn på Sandsøy i Sande kommune. BMH Bygg er totalentreprenør med Dragebygg som største underleverandør.

Fakta

Sted: Sandshamn i Sande kommune

Prosjekttype: Hotell

Byggherre: Ronja Eiendom

Totalentreprenør: BMH Bygg

Arkitekt: MG Arkitekter

Interiørarkitekt: Anja M. Halsebakk

Areal: 1116 kvadratmeter hotell, 872 kvadratmeter boliger

Prosjektkostnad: Anslagsvis 80 millioner kroner eks. mva.

Rådgivende ingeniører: RIB: Per Mulvik, Nordplan l RIB tomannsboliger: MG Arkitekter l Uavhengig kontroll: Ose l RIE: Tussa Installasjon l RIV: Kamo Ent l Rørlegger Svein Roppen

Underentreprenører og leverandører: Oppføring av bygg, innredning, byggevarer: Dragebygg l Byggevarer: Byggtorget Herøy l Elektro: Tussa Installasjon l Rørlegger: Rørlegger Svein Roppen l Ventilasjon: Kamo Ent l Hulldekker: Spenncon l Entreprenør betong: Bygg & Betong l Veggelementer: Pretre l Vinduer og glassfasade: NorDan l Fasadeplater: Sto Norge l Pussing fasadeplater: Murbygg l Stål: Bakkesmia l Grunn- og utomhusarbeid: Hjelle Maskinlag l Legging av stein: Tilseth l Utstikning og oppmåling: Per Mulvik lTaktekking og beslag: Ørsta Vedlikehald. Heis: TK Elevator lLåsesystemer: Låsservice Ålesund l Kjøkken, bar og utstyr til renholdsrom: Shok Partner l Nedgravd avfallsløsning: Søre Sunnmøre Reinhaldsverk lGlassrekkverk: Glassmester Kvamme l Bar, rammer og resepsjonsdisker: Feel Free Production l Møbler: Møbelringen Ulsteinvik l Belysning: Stokkanlys l Lyd og bilde: Shyne l Skilt og reklame: Furene.

Underentreprenører tre tomannsboliger: Tømrer: Sjåstad Bygg, Bringsvor Bygg l Rørlegger: A.M. Vik l Dører: Bygg1 l Kjøkken- og baderomsinnredning: Studio Sigdal, Ålesund l Maling- og flisarbeid: Lenco

Her kan du se presentasjonen av prosjektet fra magasinet Byggeindustrien

Hotellsatsingen i fiskeværet Sandshamn er i kategorien «der det ikke er spart på noe». Daglig leder Anja Halsebakk sier de har lagt vekt på eksklusive detaljer når de sikter mot et reiselivs- og konferansemarked i «high end»-segmentet nasjonalt og internasjonalt. Anja er datteren til Sølvtrans-reder Roger Halsebakk, en næringslivsprofil på Sunnmøre som timet brønnbåtbonansaen perfekt og bygget opp det som til tider er omtalt som verdens største brønnbåtrederi. Båtene brukes til frakt og behandling av laks i oppdrettsnæringen.

I 2021 solgte Roger Halsebakk seg ned og overlot styringen til sønnen Robin. Avkastningen fra forretningene blir forvaltet videre gjennom selskapet Ronja Capital. Navnet er en sammenstilling av navnene til barna Robin og Anja. Og det er altså Anja som har ansvaret for reiselivssatsingen i Sandshamn der familien har sin bakgrunn fra, og der Roger vokste opp. Selskapene har ellers base i Ålesund. Mens Anja Halsebakk er daglig leder for reiselivssatsingen, er mannen hennes, Kevin Djupvik, teknisk ansvarlig for Rosenlund Hamn, med ansvar for det praktiske rundt bygninger, kaianlegg og båter.

Nytt marked med Stadskipstunnel

Paret flyttet med to små barn til Sandsøy for å utvikle reiselivsproduktet sammen.

– Dette er noe vi brenner for å få til. Planen i starten var å pendle fra Ålesund. Men nå har vi bygget hus og bosatt oss her. Det er en 24-timersjobb der du må være til stede. Vi trives godt og har ikke angret, forteller Halsebakk.

I påsken åpnet det 1.116 kvadratmeter store hotellet, der det er 14 rom med høy standard i andre etasje. I første etasje er restaurant, kjøkken og resepsjon. I tillegg har de restaurert en sjøbod foran hotellet på kaien, der det er åtte rom og konferanseavdeling med plass til cirka 50 personer.

– Det finnes ikke utleieboliger her på øya, så vi har bygget tre tomannsboliger der det er boliger til de ansatte. Det var eneste måten å gjøre det på for å få arbeidskraft hit, sier hun.

Sandshamn er historisk bygget opp på fiskeri, og her er fortsatt fiskeindustri. Dette er siste havn før du kommer til det fryktede Stadhavet i retning sørover.

– Mange båter søker ly og venter på været her før de skal videre over Stadhavet. Vi kommer til å ligge veldig gunstig til for båttrafikk når Stad skipstunnel åpner. Det er noe av bakgrunnen for satsingen.

Endestopp i vest

Havn for småbåtturister er noe av det de baserer seg på. Her kan båter legge til for natten, med tilgang til restaurant og bar på kaien. Utenlandske turister kan bli hentet på flyplassen på Vigra i Ålesund eller Hovden i Ørsta. De kan også komme med helikopter, ifølge Anja Halsebakk.

– Vi har en Sunseeker Hawk speedbåt som bruker 20 minutter til Ålesund. I tillegg har vi en sjark som tar en time til Ålesund. Båtene kan brukes både til å hente turister og til opplevelsesturer rundt øyene her, også med mulighet for fiske, sier Djupvik.

Men lokaliseringen helt ytterst i havgapet med Fosnavåg og Ulsteinvik i nord, og Vanylven, Selje og Måløy i sør, byr på noen logistikkmessige utfordringer for landtransport. For å komme hit med bil må du ta firkantsambandet Åram-Larsnes-Voksa-Kvamsøy. Sambandet er på lista over ferjesamband med så lite trafikk at myndighetene har bestemt at det skal bli gratis fra sommeren av. Størrelsen på ferja er tilpasset trafikken - den er liten. Kommer du fra Vanylven i sør, tar du ferja fra Åram. Kommer du fra nord, er det Larsnes som er ferjekaia. Sandshamn er endestoppet på veien før Nordsjøen. Det er ikke et sted du drar forbi, du må ha en grunn til å reise dit. Til gjengjeld kan stedet by på en fantastisk natur. Kulissene er som skapt for turisme.

Sandsøy og naboøya Voksa har til sammen 170 fastboende.

Dimensjonert for videre utbygging

Det er det forholdsvis nystartede selskapet BMH Bygg med kontoradresse Volda som er ansvarlig totalentreprenør på prosjektet. Dette er en nystartet Nordbohus-avdeling, og de tre tomannsboligene er kataloghus fra Nordbohus. Mens den nye hotellbygningen er arkitekttegnet og oppført med BMH Bygg AS som totalentreprenør. Dragebygg er den største underleverandøren til prosjektet, med en entreprise på 16 millioner kroner eksklusive merverdiavgift.

Hva totalkostnaden for prosjektet er, er foreløpig noe usikkert. Men det er klart at det har ballet på seg med kjøp og oppussing av den opprinnelige eiendommen, kaianlegg, hotellbygg med inventar, båter og boliger. En sum avisen Sunnmørsposten har operert med, er 80 millioner kroner, og at det totalt skal brukes 100 millioner.

– Summene er noe usikre. Det med 100 millioner tror jeg kommer fra lanseringen av prosjektet da Roger uttalte at «Vi skal bruke 100 millioner». Om det blir det, vet jeg ikke. Men vi har videre utbyggingsplaner for hytter og en etasje til på hotellet. Det nye bygget er dimensjonert for en tredje etasje, sier Anja Halsebakk.

Tegnet grovskisse selv

Tove Mek Eidset, daglig leder i Nordbohus Volda, er prosjektleder med byggelederansvar for Rosenlund Hamn. Hun har en link til familien siden hun er tanten til Anja Halsebakk. Hun har vært involvert gjennom hele utviklingsfasen.

– Anja og jeg tegnet en grovskisse for hvordan utbyggingen skulle være. MG Arkitekter, et selskap i Mesterhusgruppen som også eier Nordbohus, tegnet det ferdige utkastet, forteller Mek Eidset.

Dragebygg med base på Leikanger på Stadlandet bygget også Stad Hotell som Byggeindustrien tidligere har omtalt.

– Det er en lokal entreprenør som kan vise til liknende prosjekter og som samtidig er stor nok til å kunne ta en slik jobb. Det har vært mange underentreprenører å forholde seg til, men det har gått bra, og vi har samarbeidet godt, sier prosjektlederen. Hun har hatt med seg kollega og medeier i Nordbohus Volda, Pål Sindre Myklebust, i prosjektledelsen. Myklebust har jobbet med innkjøp, og koordinering av prosjektering og underentreprenører.

Logistikkøvelse

I luftlinje er det ikke langt fra Dragebyggs base på Stadlandet til Sandshamn. Men det er en fjord mellom, og Heming Drage sier byggingen har vært en logistikkøvelse.

– Alt byggmateriell er fraktet ut med ferja. Det har krevd en del planlegging. Vi startet byggingen i oktober og var ferdig til påske. Det vil si at vi har hatt kort byggetid. Det har vært hektisk. Arbeiderne våre har bodd på brakkerigg og jobbet mandag til torsdag. Alt i alt har det gått bra og vi er fornøyde med resultatet, sier Drage. De er en stor Byggfag-forhandler lokalt, med butikker på Fiskå, i Måløy og på Leikanger. Byggevarene til hotellbygningen kommer fra disse butikkene.

Drage sier konstruksjonen er stålsøyler- og dragere, bygget på betongstøpt ringmur og gulv.

– Dekkene er hulldekker. Ytterveggene rundt hele bygget er såkalte kalde elementer fra Pretre. Det vil si at de ble levert med trestendere, men uten isolasjon. Utvendig er lagt GU, som vi lektet på og la pussplater utenpå. Det er STO-puss på fasaden, forklarer Drage. NorDan har levert vinduer og glassfasade.

Drage sier de kom greit i mål med prosjektet både på tid og økonomisk.

– Vi ble spurt om å bidra, og ga et tilbud. Vi hadde en avtale om byggekostnadsindeks, slik at vi ikke ble rammet av de økte prisene på byggevarer vi har sett den siste tiden. Det er viktig for tiden når verden er så usikker.

Valnøtt

Noe som gir et eksklusivt preg innvendig, er gulvene i valnøtt. Valnøttfargen går igjen i spiler i tak og på vegger. Veggene ellers er sparklet og malt gips. Barer og disker er laget av bedriften Feel Free Production i Holmøyane som spesiallager og spesialtilpasser ulike typer fast inventar på bestilling. Badene er påkostet i form av eksklusive valg av baderomsinnredninger og fliser.

Anja Halsebakk har selv stått for innredning og interiørvalg.

– Planen endret seg underveis. I starten tenkte vi å ha en rustikk stil. Det endte mer moderne. Jeg har brukt mye tid på å studere ulike typer interiør. Det er mye fint å se, og de endelige valgene ble preget av impulser underveis.


Flere prosjekter