Vedlagte illustrasjon viser krysset under Kvitsøy, med to ventilasjonssjakter 10 meter i diameter som skal 250 meter ned til hovedløpene under Kvitsøy. Ill. Norconsult/Statens vegvesen

Rogfast til topps i­ internasjonal kåring

E39 Rogfast er øverst på listen over topp 100 strategiske infrastrukturprosjekter.

Det amerikanske selskapet CG/LA kårer hvert år de mest spennende strategiske infrastrukturprosjektene i Europa, Asia og Middelhavslandene. For 2019 er Rogfast-prosjektet til Vegvesenet kåret som nummer én.
Se listen over alle prosjektene på topp 100-listen.

Statens vegvesen er invitert til å holde innlegg om Rogfast på Eurasia-forumet i Spania i desember.

–  Det er selvsagt hyggelig at prosjektet får stor internasjonal oppmerksomhet, sier Tor Geir Espedal, prosjektleder for Rogfast til vegvesen.no.

Tidligere i år valgte Statens vegvesen å avlyse den første av tre tunnelkontrakter på prosjektet E39 Rogfast fordi tilbudet fra entreprenørene var vesentlig dyrere enn forventet. Kontrakten var utbygging av tunnelarm ut til Kvitsøy.

Statens vegvesen mener nå at usikkerheten og risikoen ved hele prosjektet er større enn tidligere antatt, og at hele prosjektet kan bli vesentlig dyrere enn først antatt. Statens vegvesen skal nå arbeide for å finne løsninger som kan kutte i kostnadene i prosjektet.

Opprinnelig var det lagt opp til trafikkåpning i 2025 eller 2026, men med siste utsettelse antar man at det blir åpning tidligst i 2029.

Rogfast innebærer kryssing av Boknafjorden og Kvitsøyfjorden nord for Stavanger med undersjøisk tunnel. Når Rogfast er på plass vil reisetiden mellom Stavanger og Bergen bli redusert med om lag 40 minutter. Det vil samtidig legge til rette for et utvidet bo- og arbeidsmarked i regionen, noe som styrker viktige næringsklynger.

Tunnelen blir til sammen 26,7 kilometer lang og på den dypeste vil den være 390 meter under havet.