Illustrasjon: Statens vegvesen / Cowi as

Rogfast kan bli ytterligere forsinket

Stavanger Aftenblad melder at Rogfast-prosjektet neppe blir behandlet i Stortinget før et stykke ut i 2017, og dermed kan tunnelprosjektet bli ytterligere utsatt.

Prosjektet, som vil skape en fergefri forbindelse under Boknafjorden i Rogaland, skulle opprinnelig hatt byggestart i 2015, men verdens lengste undersjøiske tunnel er fortsatt ikke vedtatt på Stortinget. Senest i februar varslet samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen at de håpet saken skulle opp i løpet av 2016, men nå ser det ut at også denne tidsrammen sprekker.

– Vi ville ha vært klare til jul, men slik det ser ut nå, blir det neppe før godt ut i 2017, sier prosjektleder for Rogfast Tor Geir Espedal i Statens vegvesen til Aftenbladet.

Det manglende stortingsvedtaket fører også til at prekvalifiseringen på entreprisene er utsatt, og Espedal tror ikke dette vil skje før om en måneds tid.

Det er den pågående kvalitetssikringen som har tatt lenger tid enn man hadde regnet med. Aftenbladet forteller at KS2-rapporten nå skal leveres Finansdepartementet og Samferdselsdepartementet innen 1. oktober.

Det er anslått at Rogfast vil få en kostand på mellom 14,5 og 14,9 milliarder kroner.