Det skriver Statens vegvesen i en pressemelding fredag.
– Vi skal nå kontrollregne på tilbudene, og tar sikte på å signere kontrakt så raskt som mulig, sier prosjektleder Tor Oscar Walskaar i Statens vegvesen.
Dette er de tre tilbyderne:
- Risa: 508.960.018,00 kroner
- Mesta: 526.932.520,00 kroner
- Presis Vegdrift: 528.644.661,65 kroner

Verdens lengste undersjøiske tunnel og nye klimakrav er en del av oppdraget når Statens vegvesen har lyst ut driftskontrakt for veinettet i Rogaland, og litt av Agder, de neste fem årene.
Kontrakten dekker kommunene Stavanger, Randaberg, Sandnes, Sola, Gjesdal, Bjerkreim, Eigersund, Lund, Flekkefjord, Strand og Hjelmeland.
Den omfatter 451 kilometer riksvei, inkludert 100 kilometer gang- og sykkelvei, i et stort og variert kontraktsområde:
- E39-strekningen fra Mortavika ferjekai i nord og ned over Agder-grensen til Flekkefjord i sør.
- Riksvei 426 til Egersund.
- Østover fra Stavanger på riksvei 13 via Ryfast, med verdens lengste undersjøiske tunnel på 14.459 meter, og opp til Hjelmeland fergekai.
- Riksvei 509 via Stavanger lufthavn Sola til Sunde og riksvei 444 til Jæren.
Vegvesenet har et mål om halvere utslippet på sine prosjekter innen 2030, understreker de i pressemeldingen.
– Entreprenøren må delvis bruke utslippsfrie kjøretøy, sier Walskaar.
Alle nye veikontrakter fra Statens vegvesen inneholder krav til miljøsertifisering og rapportering av CO2-utslipp. Det er også strammet inn på kravene til oppsamling av vaskevann før og etter tunnelvask, og på et mindre område i Stavanger, fra Madlaveien til Schancheholen, må man holde et spesielt oppsyn med svevestøv-verdier.
Kontrakten varer fem år, fra 1. september i år til 31. august 2027, med mulighet for forlengelse i inntil tre år.