Reagerer på kinesisk stålkontrakt

Fylkesrådsleder Thomas Norvoll reagerer på at det stilles strenge miljøkrav til norske stålprodusenter samtidig som staten selv kjøper inn kinesisk stål til norske veiprosjekt - uten å tenke miljø.

Under en industrikonferanse i Bodø torsdag brukte Norvoll Hålogalandsbrua som eksempel. Der kommer 5000 tonn stål fra en norsk produsent, mens 7000 tonn kommer fra Kina.

– Det er helt åpenbart dobbeltmoralisme. Vi gir en bedrift et pålegg om å ha en dyrere produksjon enn sine konkurrenter uten at vi gir dem noe tilbake i konkurransen. Slik kan vi ikke ha det, sier Norvoll til nrk.no.

Han sikter til at Celsas jernverk i Mo i Rana av staten ble pålagt å investere 350 millioner kroner for å få ned miljøutslippene sine.

– Vi tåler både klima- og forurensningskrav, så lenge det er en logikk i det. Vi kan konkurrere på lik linje med EU-landene, men ikke hvis de har en fordel i forhold til oss, sier Sunde.