Raskere og rimeligere veier: - Samfunnet kan spare store ressurser

Norske veier kan bygges vesentlig raskere og rimeligere enn i dag.

- Samfunnet kan spare store ressurser på at entreprenørene kommer tidligere inn i prosjektene og får et større totalansvar enn i dag, sier konsernsjef Arne Giske i Veidekke, som har invitert samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen og tidligere samferdselsminister Marit Arnstad til debatt i dag.

- Når et veiprosjekt er ferdig regulert, tar det ofte flere år før byggearbeidene kommer i gang. Dersom en entreprenør får totalansvar for et prosjekt, kan byggetiden reduseres med opptil to år ved at detaljplanlegging og bygging kan gjøres parallelt. I tillegg spares store ressurser ved at Statens vegvesen da kan stille krav til veiens funksjon og kapasitet - og slipper å kontrollere i detalj hvor mye stein og grus og hvor mange meter asfalt som legges, sier konsernsjef Arne Giske.

I en rapport som Oslo Economics har utarbeidet for

Eirik Nøren Stenersen

Foto: Arve Brekkhus

Veidekke konkluderes det med at bruk av totalentrepriser kan spare betydelige gevinster for samfunnet, gitt at forutsetningene for denne utbyggingsformen er på plass.
- Statens vegvesen kan frigjøre ressurser internt, byggetiden kan reduseres og det kan bli langt færre tvister mellom byggherre og entreprenører, sier økonom Eirik Nøren Stenersen i Oslo Economics.

I rapporten anslår de at dersom bruken av totalentrepriser i norske vegprosjekter øker, vil det føre til besparelser på om lag 950 millioner kroner i prosjektene Statens vegvesen planlegger de neste 2,5 år.

Les hele rapporten her