Fakta
Sted: Gardermoen
Prosjekttype: Bilbygg
Byggherre: OAC Auto
Byggherrerepresentant: Vedal Prosjekt
Samarbeidstotalentreprise: Vedal Entreprenør
Kontraktsum eks. mva.: 60 millioner kroner
BTA: 2.400 kvadratmeter
Arkitekt: Pilot Arkitekter
Landskapsarkitekt: Asplan Viak
Rådgivere: RIB: Will Arentz l RIV, RIBr: Asplan Viak l RIE: Rejlers l RIBfy: EM Teknikk Energi l RIA: Brekke & Strand l RIG: Norconsult l RIVA: Rambøll
Underentreprenører og leverandører: Stikning: Solli & Hoff Oppmåling l Grunnarbeid: Romerike Maskin l Radonsikring: Radonmannen l Betongarbeider: POB Entreprenør l Råbygg: Norske Bæresystemer l Maler- og flisarbeider: F8 Entreprenør l Tømrerarbeid: EFC Norge l Lås og beslag: Låssenteret Gjøvik l Systemhimlinger og vegger: Oslo Bygginnredning l Dører: Daloc l Foliering: Preg Skilt og design l Brannisolering: Firesafe l Sol-skjerming: Solskjermingsgruppen Fuging: Fugemesteren l Kjøkken: Crown Imperial Norge l Porter: Hörmann l Blikkenslager og fasader: Blikkenslager Viggo Sandgrav l Alu glassfasader, vinduer og dører: Norske Metallfasader l Glasstak: H-fasader Glassteam l Taktekking: Byggpartner l Gulvsparkling: Gulventreprenøren l Gulvbelegg/tepper: Byggbelegg Elvestad l Elektro: Sørum Elektriske l Solceller: Solcellespesialisten l Rør: Andersen og Aksnes l Ventilasjon: Bryn Byggklima l Automasjon: Powertech Engineering l Energioppfølgingssystem: Glitre Energi l Fukt og trykktesting: Omega Akerholdt l Rekkverk: Nbygg l Løfteplatt-form: Orona l Utomhus: Nannestad Grøntmiljø l FDV: Curotech l Verkstedutstyr: Automateriell, Nederman, Constructor
Her kan du se presentasjonen av prosjektet fra magasinet Byggeindustrien
Byggearbeidet startet i august i 2021, og allerede før sommerferien 2022 stod bygget klart til bruk. Det er Oslo Airport City (OAC) som er prosjektets byggherre. Bygget består av stålsøyler, dragere og TRP-tak. Det har tradisjonelle klimavegger i tømmer, kledd med profilerte stålplater i kjent Porsche-design. En mindre del av bygget har to etasjer for tekniske rom, garderobefasiliteter, lager og spiserom.
Utfordrende
– Det har vært en utfordrende og spesiell tid, og vi har hatt 11 travle måneder med bygging. Arbeidet har gått som planlagt, og vi overleverte bygget som avtalt 30. juni, sier prosjektleder Thomas Juell i Vedal Entreprenør til Byggeindustrien.
Han fremhever at det har vært et veldig godt samarbeid med både byggherren, Porsche Center Oslo og Pilot Arkitekter samt underentreprenører.
Porsches designmanual
Bygget er enkelt, stilrent og funksjonelt. Prosjektet er viktig for Porsches ambisiøse elbilsatsning, og er den første Breeam-godkjente bilbutikken i Norge.
– Prosjektet er bygget med basis i Porsches internasjonale designmaual, og en del design-elementer kommer fra Porsche i Tyskland. I tillegg er det installert 518 solcellepaneler på taket som vil gi en årlig produksjon på 206.000 kWh sier Juell om bygget som skal huse sportsbilmerket.
Fornøyd byggherre
I en e-post til Byggeindustrien skriver prosjektdirektør Marius Listerud i Oslo Airport City (OAC) at Porscheanlegget blir den første etableringen i det planlagte mobilitetsklusteret i OAC på Gardermoen, med fokus på innovasjon og ny bærekraftig el-teknologi.
– OAC er svært tilfreds med prosessen og samarbeidet med Vedal Entreprenør og Porsche Center Oslo. På tross av en utfordrende tid med pandemi og et utrolig råvaremarked, har prosjektet blitt levert til avtalt tid og med svært høy kvalitet, skriver Listerud.