Administrerende direktør Åsmund Ellingsen i Marti Norge (fra venstre) med Byggeindustrien-journalister Frode Aga og Christian Aarhus. Foto: Sindre Sverdrup Strand
Administrerende direktør Åsmund Ellingsen i Marti Norge (fra venstre) med Byggeindustrien-journalister Frode Aga og Christian Aarhus. Foto: Sindre Sverdrup Strand

Podkast: Slik er det å være utenlandsk entreprenør i Norge

I denne episoden av Byggeplassen forteller administrerende direktør Åsmund Ellingsen i Marti AS mer om hvordan det er å være utenlandsk entreprenør i Norge.

Marti er en privateid entreprenør fra Sveits, som har vært i Norge i ti år. De har 6.000 ansatte og en omsetningen på halvparten av Veidekke. På den tiden de har vært i Norge har det vært med på flere store anleggsprosjekter.

- Gjennom årene har det endret seg veldig. For noen år siden ble vi møtt med en veldig skepsis, og veldig lang vei fra festtalene til stuff, sier Ellingsen i podden.

- Vi har opplevd mye rart. Til dels mye urimelige krav som ble stilt til oss som utenlandsk entreprenør, som ikke ble stilt til norske entreprenører, legger han til.

- Hva slags krav er urimelige?

- I en kontrakt vi hadde så var det krav om at det skulle være norsktalende på hvert arbeidslag. En mann som jobbet alene i en gravemaskin ble for eksempel oppfattet som et arbeidslag. Vi har også opplevd en nitidighet fra offentlige myndigheter, skattevesen, arbeidstilsyn og så videre på at alt er hundre prosent riktig.

- Hvordan reagerer de i konsernledelsen hjemme i Sveits på dette?

- Det er todelt. Delvis en oppgitthet, men samtidig hvis en norsk entreprenør hadde prøvd å etablere seg i vårt hjemmemarked, så hadde vi lagt hindringer for dem. Sånn er det jo, men vi opplever at noe av det vi har møtt er direkte konkurransevridende, svarer Marti-sjefen.

Samtidig er Ellingsen klar på at det har blitt bedre de siste ti årene, og at man har blitt vant til å se utenlandske entreprenører. Samtidig peker han på at frykten for at utenlandske entreprenører skal overta hele markedet er borte.

- Vi ser at norske firmaer leverer og har en stor andel av norske oppdrag. Mens mange utenlandske firmaer sliter med å komme inn i Norge.