Plantasjen vil bli størst

Hagesenteret Plantasjen vil bli størst i Norden. Reklamebyrået DDB har aldri møtt en mer ambisiøs kunde.

DDB skal samarbeide med Red Media om å gjøre hagesenteret Plantasjen til en av Nordens aller sterkeste merkevarer. DDB skal sørge for at hageinteresse og Plantasjen kryper inn i hodene til folk hele året rundt. - Det totale reklamebudsjettet i Norden er på et tresifret antall millioner kroner. Dette blir en veldig viktig kunde for oss også omsetningsmessig, forteller Eldar Skylstad i DDB til Propaganda. Hagesenteret som ligger i Skedsmo er det største i Europa. Men om et par måneder blir det nest størst, da åpner Plantasjen utenfor Stockholm. Det kommer til å bli et tett og integrert samarbeid mellom alle de involverte byråene og Skylstad kommer direkte fra workshop i Stockholm. Styres fra Oslo Konsepter og hovedkampanjer skal utvikles i Oslo, og tilpasses lokalt i Sverige og Finland, om nødvendig. Selv om hovedansvaret for samarbeidet er lagt til DDB Oslo, vil både DDB i Stockholm og Helsinki bli trukket aktivt med i arbeidet og ha selvstendige arbeidsområder, i tillegg til å betjene kjeden lokalt. - Jeg tror vi vil se nok et tydelig kjedekonsept. Det er ingen hemmelighet at vi kommer til å jobbe mye mer med inspirasjon. Hagen har et positivt assosiasjonsnettverk knyttet til seg, som ingen av aktørene i markedet har utnyttet. Så langt har det vært for tett på fakta, pris og produkt. Byråkonkurransen ble arrangert av tidligere BBDO-sjef Per Nipedal og Next Level og er den mest profesjonelle konkurransen Skylstad har vært med på. Plantasjen hadde over 20 byråer med i vurderingen og seks av dem ble invitert inn i konkurransen. DDB trakk til slutt det lengste strået. Skylstad mener det i stor grad handler om tidligere arbeid og kjemi. Hageglede hele året - Vi skal sørge for at Plantasjen er til stede i hodene til folk utenfor kampanjeperiodene, på samme måte som vi har gjort med Rema 1000 og Byggmakker. DDB sto bak Det enkleste er ofte det beste (før McCann overtok med Doffen) og den kjente Byggmakker-melodien. Et lite eventyr - Plantasjen er et lite norsk og etter hvert norsk-svensk eventyr. Det kan bli et av de sterkeste retailmerkene i Norden. Plantasjen har klart å skape fantastiske verdier allerede, nå vil de også bli en av de sterkeste merkevarene og de tenker på videre ekspansjon i nye land. Kjeden som i utgangspunktet er et norsk konsept, har i dag 34 butikker i Norge, 25 i Sverige og tre i Finland. Plantasjen er et av de hurtigst voksende selskaper i Europa. - Men det som gjør dette interessant er å være med på en snuoperasjon og utvikle et konsept fra begynnelsen av. Vi jobber rett inn mot ledelsen og vil utføre en del oppgaver som går utover rene reklamebyrå-tjenester - fra butikkutvikling, kursing og annonser. Det er et lite stykke norsk kjedehistorie, sier Skylstad.