Fra venstre: Jonas Dalland, Stein Henry Øvstetun, Odd Erik Haugen og Arne B. Strand. Foto: Ole Kristian Åset, Statens vegvesen

Østerrikere lavest på stor E16-kontrakt

Østerrikerne Strabag hadde det laveste anbudet da det var tilbudsåpning på veistrekningen Øye-Eidsbru.

Statens vegvesen melder i en pressemelding at det er stort sprik i tilbudene, fra 339,5 til 640,8 millioner kroner.

Her er tilbudene:

  • Strabag AG, Østerrike: 339.484.131,46
  • AF Gruppen Norge AS: 365.220.750,50
  • NCC Construction AS: 392.990.318,00
  • Hæhre Entreprenør AS: 414.162.390,80
  • Contexo AS og Hochtief Infrastructure GmBh: 416.180.117,00
  • Skanska Norge AS: 438.927.803,00
  • Metrostav AS og Bertelsen og Garpestad AS: 480.194.405,00
  • PNC Norge AS og K.A. Aurstad AS: 491.109.824,14
  • Dokka Entreprenør AS: 493.639.548,28
  • Aldesa Construcciones SA, Spania: 640.781.068.70

-Med ti tilbydere er det god konkurranse om å få bygge veistrekningen. Prisdifferansen på 301 millioner fra billigste til dyreste er stor, og nå starter vi på en nøye gjennomgang av de innkomne tilbudene, sier prosjektleder Odd Erik Haugen i Statens vegvesen på E16 Filefjell.

Strekningen Øye – Eidsbru tar av fra eksisterende vei cirka 1,5 kilometer øst for Øye kirke, går opp og bak bosetningen i Øye og inn i en to kilometer lang tunnel litt øst for elven Rødøla. Den nye veien kommer inn igjen på eksisterende E16 ved Strøndafjorden like nord for Eidsbru, der veien knytter seg til den ferdig E16-strekninga Eidsbru – Varpe.

Arbeidsarbeidet på Øye – Eidsbru er ventet å starte til sommeren i år, og strekningen skal stå klar til bruk høsten 2018.