Dronefoto av det som skal bli Fornebubanen. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB

Dronefoto av det som skal bli Fornebubanen. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB

Oslo og Viken er blitt enige om Oslopakke 3 med kraftig bompengevekst

Oslo og Viken har oppnådd enighet om Oslopakke 3, melder flere aviser. Dermed er Fornebubanen ett skritt nærmere en realitet, mens bompengene i Oslo vil øke.

Fakta om Oslopakke 3

Oslo og Viken oppnådde fredag enighet om Oslopakke 3, som tar sikte på å realisere Fornebubanen og gi en kraftig vekst i bompengesatsene.

* Oslopakke 3 er betegnelsen for samferdselspakken som omfatter Oslo og Viken.

* Staten, Oslo kommune og Viken fylkeskommune har reforhandlet pakken siden januar.

* Forhandlingene har gått flere uker på overtid, mye grunnet en 4,5 milliarder kroners kostnadssprekk for Fornebubanen.

* Pakken avklarer finansieringsfordelingen mellom bompenger, statlige og lokale midler.

* Fredag ble Oslo og Viken enige om flere hovedtrekk for pakken.

* Avtalen tar utgangspunktet i en realisering av Fornebubanen.

* Bompengetakstene i Oslo vil i gjennomsnitt øke med 40 prosent, ifølge Aftenposten og Avisa Oslo. Økningen fordeles på to omganger, høsten 2022 og januar 2024.

* Pakken finansierer både nye samferdselsprosjekter og drift og vedlikehold. Enigheten fant ikke plass til ny T-banestasjon på Majorstuen.

* Før pakken er i mål, må den godkjennes av de folkevalgte i Oslo bystyre og Viken fylkesting.

Partene skal blant annet ha blitt enige om å realisere Fornebubanen, skriver Aftenposten og NRK , som har enigheten opplyst fra flere kilder.

– Veldig fornøyd, sier Olav Skinnes, fylkesråd for samferdsel i Viken, til Avisa Oslo.

Han bekrefter enigheten overfor avisa.

Bompengene skal opp

For å finansiere pakken vil bompengene i Oslos bomringer bli satt opp i to omganger. De vil først bli satt opp i september i år og deretter i januar 2024. Pakken skal reforhandles i 2024.

Det vil bli en 40 prosents økning av gjennomsnittstakstene, sier kilder til Aftenposten. Også Avisa Oslo erfarer dette.

Det blir aller størst bompengeøkning for elbiler i indre ring utenfor rushtid, og prisen vil i 2024 bli tre ganger høyere enn i dag. Elbiltakstene skrus opp til halvparten av bensintakst, og dette er den største økningen lokale myndigheter kan gjøre uten å kollidere med Stortingets retningslinjer.

Må godkjennes av bystyre og fylkesting

NRK skriver at det i avtalen blir presisert at forhandlingsresultatet må godkjennes av Oslo bystyre og Akershus fylkesting.

NTB får opplyst at det er enighet, men at pakken fremdeles ikke er sikret. Saken skal behandles av de folkevalgte i de to fylkene, og dersom noen vender tommelen ned for Fornebubanen, så ryker hele prosjektet.

Avtalen skal også forutsette kutt i prosjektet, men hvor kuttene skal komme, er ikke bestemt.

Skal finansiere flere prosjekter

Bompengeøkningen skal finansiere prosjektene som anses som mest nødvendige i årene framover. Foruten Fornebubanen er dette nytt signalanlegg for T-banen, drift av kollektivtrafikk og å dekke inn etterslep av vedlikehold for trikk og T-bane. Det blir ikke penger til ny Majorstuen stasjon eller ny bilvei i Oslo.

Partene har forhandlet flere uker på overtid og skulle egentlig landet enighet før påske. Kostnadssprekken for Fornebubanen bidro til forsinket uenighet. Banen blir mer enn 4 milliarder kroner dyrere enn ventet.

Venstre med miljøkritikk

Venstres bystyrerepresentant Marit Vea sier til NTB at avtalen ikke er god nok for miljøet:

– Høyre og Arbeiderpartiet sender en altfor stor del av den økte regningen for de store overskridelsene i Oslopakke 3 til elbilistene, skriver Vea i en epost.

Hun påpeker at det ikke blir særlig dyrere å kjøre fossildrevne biler og mener at den «svært forurensende» tungtransporten skjermes i for stor grad.

– Byrådet svikter også løftet sitt om å redusere prisen på kollektivbilletter. Det er ikke god klimapolitikk, sier Vea i sin fortsatte kritikk av avtalen.