Det er Entreprenørforeningen - Bygg og Anlegg Oslo, Akershus og Østfold som nylig sendte et brev til byrådet i Oslo – og ønsker en dialog med kommunen for å se på muligheten for å opprette nærdeponier som kan redusere massetransporten inn og ut av Oslo.
– I dag finnes det ikke noen nærdeponier for masser i Oslo av tilstrekkelig størrelse, hvilket medfører et stort antall unødvendige kjørte kilometer inn og ut av byen. Dette gir en unødvendig stor miljøbelastning, og vi håper å komme i dialog med kommunen slik at vi kan få tilrettelagt for større grad av deponering i Oslo, uttalte Petter Bakke, saksansvarlig for bærekraft i EBAOs styre og Veidekke Entreprenør Anlegg.
I brevet foreningen sendte til kommunen pekes det blant annet på et eksempel der en av deres større medlemsbedrifter transporterte en million tonn grave- og rivemasser, 33.000 lastebillass, med en gjennomsnittlig kjørelengde på 92 kilometer i kjørelengde ut av byen i 2016. Dette innebærer mer enn tre millioner kilometer kjøring med tung lastebil. Dette gjelder kun én aktør - noe som betyr at det er enorme mengder kilometer som kjøres inn og ut av byen med masser hvert eneste år.
Byråd for miljø og samferdsel i Oslo, Lan Marie Berg, skriver i en kommentar til Byggeindustrien at de er oppmerksomme på problemstillingen.
– Dette er en definitivt en problemstilling vi er oppmerksomme på. Vi ønsker å finne tiltak som kan redusere omfanget av massetransporter i Oslo. Derfor inneholder byrådets budsjettforslag for 2019 et prosjekt for å vurdere, og utprøve, tiltak for å redusere massetransport. Dette prosjektet vil bli ledet av Klimaetaten, og her vil vi ha stor nytte av en nær dialog med anleggs- og transportbransjen, påpeker Lan Marie Berg.
- Nøkkelord
- Anlegg