Den mørkerøde linjen viser Nye Veiers nye traséforslag. Linjen i lysere rødfarge viser opprinnelig plan.Illustrasjon: Nye Veier.

Nye Veier gjør endringer i trasévalg på E6-strekning

Nye Veier foreslår ny trasé ved Hovin i prosjektet E6 Gyllan-Kvål i Melhus kommune.

I januar varslet Nye Veier oppstart på reguleringen av ny E6 fra Gyllan til Kvål i Melhus kommune. Det foreligger godkjente reguleringsplaner fra 2016, utarbeidet av Statens vegvesen. Nye Veier har overtatt prosjektet og ser på mulighetene for å heve standarden ytterligere og finne bedre løsninger. I optimaliseringsarbeidet har Nye Veier utarbeidet forslag til ny trasé i Hovin-området. Veilinjen flyttes litt lenger vest med bru over Gaula ved Gaulfossen i stedet for ved Røskaft, opplyser Nye Veier.

– Ved å gjøre dette får vi bedre veistandard, kortere vei, reduserte klimagassutslipp, reduserte kostnader, mindre jordbruksbeslag, mindre inngrep i Gaula og en enklere anleggsgjennomføring i forhold til opprinnelig plan. Vi unngår også omlegging av jernbanen, sier Lars Bjørgård, prosjektsjef i Nye Veier.

Nye Veier erkjenner at det også er noen negative sider ved å endre trasévalg Veien kommer blant annet tettere på bebyggelsen på Hovin, og noen hus blir direkte berørt.

– Det vil alltid være positive og negative sider ved bygging av ny vei. Når Nye Veier vurderer veilinjer, er det mange forhold å ta hensyn til. Vi må tenke på klimagassutslipp, miljø, jordbruk, sikkerhet, bebyggelse og kostnader for å nevne noe. Vi har vurdert flere alternativer ved Hovin, men totalt sett er det denne nye løsningen som kommer best ut, fastslår Bjørgård.

Videre planarbeid og utarbeidelse av reguleringsplanen vil avgjøre endelig veilinje, men dette er løsningen som Nye Veier ønsker å jobbe videre med. Melhus kommune er beslutningsmyndighet og skal fatte planvedtak, opplyser Nye Veier.

Dagens E6 fra Gyllan til Kvål har en blanding av fjerntrafikk og lokaltrafikk, en rekke kryss og avkjørsler, og den er sterkt ulykkesbelastet. Nye Veier legger opp til planfritt kryss på Hovin med av- og påkjøringsramper, fire felt med midtdeler og fartsgrense 110 km/t. Ny E6 vil separere lokaltrafikken og fjerntrafikken ved at gammel E6 blir omklassifisert til fylkesveg.

Utbyggingen av E6 Gyllan-Kvål er en del av statens samferdselsløft i Trøndelag. Det skal være en enhetlig standard på hele strekningen, fra Ulsberg i sør til Åsen i nord, skriver Nye Veier.