F.v. prosjektdirektør Per Vilnes i Bane Nor, ordfører Anne Berit Lein i Steinkjer og markeds- og kommunikasjonssjef Hilde Lyng i SJ Norge. Foto: Olav Nordli/Bane Nor
F.v. prosjektdirektør Per Vilnes i Bane Nor, ordfører Anne Berit Lein i Steinkjer og markeds- og kommunikasjonssjef Hilde Lyng i SJ Norge. Foto: Olav Nordli/Bane Nor

Nye spor for nye tog på Steinkjer

Bane Nor har bygd om og utvidet sporområdet på Steinkjer stasjon for å kunne ta imot moderne, bimodale tog som er mye lengre enn de gamle. Tirsdag 30. november ble den offisielle åpningen markert.

– Dette er et utbyggingsprosjekt som ikke ruver blant de aller største, men som likevel er et viktig bidrag til en bedre toghverdag i Trøndelag, sa prosjektdirektør Per Vilnes fra Bane Nors utbyggingsdivisjon, ifølge en pressemelding fra Bane Nor.

I løpet av 2021 og 2022 settes totalt 14 nye togsett inn i lokaltrafikken på Trønderbanen. Lengden på disse er over det dobbelte av de gamle togene For å legge til rette for det nye materiellet, gjør Bane NOR tilpasninger mange steder, blant annet på Steinkjer, hvor togene snur.

– Jernbanefolk har mange faguttrykk som kan virke underlige på utenforstående, og her står vi altså på et hensettingsområde. Det kan høres ut som noe vi ønsker å gjemme bort og glemme, men det er altså rett og slett her togene parkeres når de ikke er ute og kjører, sa Vilnes.

Stasjonsområdet på Steinkjer er nå bygd om slik at det er plass til å hensette fem togsett på 113 meter. Spor 7 og 8 er nye med plass til fire sett, i tillegg er spor 6 fullstendig fornyet. Nytt dieselfyllingsanlegg, varmeposter og ombygging av signal- og sikringsanlegget har også inngått i prosjektet.

– Totalt har vi brukt om lag 160 millioner kroner, og både når det gjelder tid og penger har vi landet godt innenfor rammene for prosjektet, sier Vilnes, som roste entreprenøren Baneservice og samarbeidet med andre aktører i jernbanefamilien i en hektisk planleggings- og byggeperiode.

Ordfører Anne Berit Lein i Steinkjer kommune klippet snora.

Fra arbeider i påsken 2021. De nye hensettingssporene (spor 7 og 8) er midt i bildet. Spor 6 til høyre for plattformen i bakgrunnen har også blitt oppgrader. Foto: Sondre Spets/Bane Nor
Fra arbeider i påsken 2021. De nye hensettingssporene (spor 7 og 8) er midt i bildet. Spor 6 til høyre for plattformen i bakgrunnen har også blitt oppgrader. Foto: Sondre Spets/Bane Nor