Nye Sandvik Ranger: Bruker mindre drivstoff

Den nye overflateboreriggen Sandvik Ranger borer like effektivt med opptil 20 prosent lavere drivstofforbruk.

Under Conexpo i Las Vegas i mars, lanserte Sandvik Construction en ny og bedre versjon av den tidligere bestselgende Ranger-serien med topphammerborerigger til overflateboring.

Ny teknologi

Den nye versjonen, Sandvik Ranger DX, kombinerer den sterke arven etter de berømte førsteklasses overflateboreriggene med de siste nyvinningene innen boreteknologi. Den har dessuten en betydelig mindre appetitt på drivstoff. Den moderne tankegangen bak Ranger DX-serien gjør den enda mer eksepsjonell.

Roterende overbygning

Sandviks DX-serie av topphammerborerigger til overflateboring, som mange kjenner ved deres tidligere navn Ranger, har alle en roterende overbygning som gjør det mulig å dekke store boreområder fra standarden på 17,6 kvadratmeter til en USA-standard på 26,4 kvadratmeter.

Garantert stabil

Selv om riggene kan rotere, er stabiliteten garantert takket være den innovative strukturen som til enhver tid sørger for motvekt på den andre siden av bommen. I tillegg har riggen for eksempel et THC 700 Rock Pilot som automatisk tilpasser seg skiftende bergformasjoner og sender en optimal mengde kraft til fjellet. Dette er utviklet for å sørge for jevn rotasjon, fast bergkontakt og rask gjennomtrenging under ulike bergforhold.

-Forbedrer kontinuerlig

-Hos Sandvik tar vi sikte på å forbedre energieffektiviteten til riggene kontinuerlig, og lavt drivstofforbruk kan anses som et fremtredende trekk ved hele produktserien. Den nye Ranger DX800 er intet unntak fra denne regelen. Den nye riggen vil gi en betydelig reduksjon av kundens driftskostnader som følge av det lave drivstofforbruket, igjen et resultat av en ny og avansert miljøpakke og justering av motorens turtall, sier Pekka Kesseli, Vice President Surface Drilling i Sandvik Construction.

En annen forbedring gjelder trekkraften, som er økt med over 10 prosent.

DPF-teknologi

Ranger DX800 er utstyrt med en Tier IV Final CAT 7.1-motor (168 kW, 225 hk) med lavt drivstofforbruk og lave utslipp. Ved hjelp av DPF-teknologi som har et system for drivstoffinn-sprøytning med felles rør, kan motoren produsere høyt dreiemoment med lavere turtall. I Ranger DX800 er standardnivået senket fra 1800 til 1600 omdreininger per minutt, noe som gir et betydelig lavere drivstofforbruk. I gjennomsnitt kan dette omsettes til 5,5 liter mindre drivstoff per aktive time.

Nok kraft

Selv om drivstofforbruket er betydelig redusert, vil den nye Ranger-boreriggen fortsatt levere tilstrekkelig kraft til boreoppgavene – selv ved tøffe grunnforhold. Den leveres med et velutprøvd steinbor av typen HL810T som standard, men kan også oppgraderes ved å bytte det ut med et høyfrekvent HF810T-bor