Nybilsalget stupte i mai

Salget av nye personbiler falt med 39 prosent i mai i år sammenlignet med samme måned i fjor, viser ferske tall.

Så langt i år ligger salget 24 prosent under sammenlignet med samme periode i fjor, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).

Nedgangen for nye personbiler er større i mai enn i april.

– Økonomisk usikkerhet påvirker tydelig nybilsalget, og folk er mer forsiktige enn under finanskrisen i 2008. Vi kan si at bilmarkedet tar tempen på den økonomiske fremtidstroen, sier Øyvind Solberg Thorsen, direktør i OFV.

Rekord for salg av bruktbiler

Samlet sett er salget av nye personbiler så langt i år mer enn halvert for bensinbiler, og det nærmer seg også en halvering for dieselbiler. Salget av elbiler har også gått ned med 15,4 prosent.

Samtidig har bruktbilsalget hatt en oppgang og antall eierskifter økte med rekordhøye 9 prosent i mai sammenlignet med samme periode i fjor. Til tross for omsetningsrekorden i mai, har antall eierskifter i årets fem første måneder gått ned med 2,8 prosent.

Nye elbilmodeller på vei

Selv om elbilsalget har gått ned, tror ikke OFV-direktøren at målet om at alle nye personbiler som selges skal være utslippsfrie innen 2025 nødvendigvis er utenfor rekkevidde.

– Vi skal huske at en rekke nye elbilmodeller er på vei inn i markedet. Det er biler i et prissegment som passer manges plassbehov og lommebok. Det er grunn til å tro at mange nybilkjøpere venter nettopp på økningen i tilbudet av biler, og spesielt elbiler. Kanskje kan dette til og med gjøre at vi kommer tidligere til målet, sier Solberg Thoresen.

Økt salg av ladbar hybrid

Siden mars har markedsandelen for elbiler gått ned fra 56 til 43 prosent, ifølge Norsk elbilforening.

Men til tross for en nedgang i totalsalget, ble det solgt flere ladbare hybrider i mai 2020 enn i mai 2019, og markedsandelen har økt fra 11 til 23 prosent.

Så langt i år har salget av ladbare hybrider økt med 29,8 prosent, ifølge tall fra OFV.

– Midt i krisen går ladbar hybridbiler mot strømmen, og opplever økt salg. Det er liten grunn til at Norge skal bremse elbilsatsingen til fordel for ladbare hybrider, så her bør miljøkravene skjerpes slik at elbiler kan fortsette veksten, sier Unni Berge, leder for kommunikasjon og samfunnskontakt i Norsk elbilforening.