Broen blir cirka fire kilometer lang og vil være Danmarks tredje største bru etter Øresundsbroen og Storebæltsbroen når den står ferdig. Storstrømsbroen får jernbane i to spor en tofelts bilvei. Dessuten får den gang- og sykkellsti. Illustrasjon: Vejdirektoratet

Ny italiensk entreprenør i trøbbel på dansk milliardprosjekt

To av tre italienske entreprenører i konsortiet som fikk brukontrakten på Storstrømsbroen i Danmark har nå fått redusert sin andel av prosjektet til 0,01 prosent.

Først var det den tidligere Follobane-entreprenøren Condotte som i praksis ble kastet ut og fikk skrevet ned sin eierandel av prosjektfellesskapet til 0,01 prosent. Den italienske entreprenørens restrukturering og økonomiske problemer var også årsaken til at Bane NOR hevet kontrakten med dem. Fortsatt har mange av de tidligere ansatte i selskapet som jobbet på det store norske jernbaneprosjektet ikke fått utbetalt lønn og feriepenger.

Nå melder det danske fagbladet Licitationen at også Grandi Lavori Fincosit (GLF) sliter økonomisk. Også GLF har fått sin eierandel i prosjektet redusert til 0,01 prosent. Dermed er det den tredje aktøren, Itinera, som driver hele prosjektet.

– Itinera sitter nå på stort sett hele eierskapet siden både Condotte og GLF av forskjellige årsaker ikke har økonomi til å inngå som fullverdig medlem nå, sier direktør for den europeiske divisjonen i Itinera, Silvio Fascio til Licitationen.

Han opplyser at GLF har en god dialog med bankene i hjemlandet og at de har midler utestående fra flere andre prosjekt, og Fascio tror de er tilbake med et eierskap på 20-25 prosent i løpet av neste måned. Samtidig understreker han at Itinera ikke har noen problemer med å drive prosjektet videre på egen hånd.

Storstrømsbroen, som blir Danmarks tredje største bru, er en sentral del av jernbanekorridoren mellom København og Tyskland. Prosjektet har en prislapp på 2,1 milliarder danske kroner.