Norske myndigheter visste ikke om Alpine Baus milliardgjeld

Da Statens vegvesen og Jernbaneverket skrev milliardkontrakt med Alpine Bau våren 2012, skal den østerrikske entreprenøren hatt en gjeld på nesten 17 milliarder kroner. Det visste ikke de norske byggherrene om.

Det kommer frem i artikkel på rb.no mandag. Avisen skriver at Alpine Baus halvårsrapport fra 30. juni 2012 at selskapet hadde en gjeld på 16,9 milliarder.

Det var en måned før entreprenøren skrev kontrakten på 1,3 milliarder kroner med Statens vegvesen og Jernbaneverket.

– Gjeldssituasjonen som framkom i halvårsrapporten etter signering av kontrakt var ny for oss, skriver Anne Braaten og Taale Stensbye, prosjektledere for Fellesprosjektet, i en mail til RB.

De viser til at de ikke hadde tilgang til opplysninger om selskapets gjeldsiutasjon da de skrev kontrakt, og selskapets halvårskontrakt var heller klar. Men ifølge RB viste årsrapporten for 2011 at gjelden ved årsskiftet var på 17,2 milliarder kroner.

– Slike opplysninger holdes godt tilbake for kunder og oppdragsgivere. På kontraktstidspunktet hadde Statens vegvesen og Jernbaneverket ikke noe grunnlag for å tro at Alpine Bau hadde økonomiske problemer i den størrelsesorden som burde gjort oss bekymret, sier Braaten og Stensbye til RB. 

Også Jernbaneverket ved leverandør- og markedsdirektør Michael Bors i Jernbaneverkets utbyggingsseksjon har tidligere overfor Byggeindustrien avvist at de hadde informasjon som gjorde at de kunne forutse gigantkonkursen på Fellesprosjektet E6-Dovrebanen.

Alpines tilbud lå 200 millioner kroner det neste laveste anbudet. Men det som i utgangspunktet skulle vært penger spart for norske skattebetalere, har i stedet vist seg å bli en svært kostbar affære.

I etterkant av konkursen stilte flere underentreprenører spørsmål ved byggherrens oppfølging av Alpine Bau-økonomien. De hevdet at de hadde gjort ledelsen ved Fellesprosjektet klar over dette i flere møter.

- Statens vegvesen og prosjektledelsen har opplyst at de er ukjent med at underentreprenørene har kommet med kritikk underveis om vegvesenets oppfølging av Alpine Baus økonomi, svarte tidligere samferdselsminister Marit Arnstad til Byggeindustrien da vi konfronterte henne med påstandene.

Tidligere er det kjent at Alpine Bau-konkursen har ført til en kostnadssprekk på strekningen mellom Minnesund og Brøhaug på 500 millioner kroner.

Ifølge RB var det eneste kravet Statens vegvesen stilte rundt økonomi, var en positiv egenkapital og årlig omsetning tilsvarende årsomsetningen for kontrakten.

Les hele RBs sak her.