Asfalten på Gardermoen nærmer seg kokepunktet. Vekten og trykket fra de store flyene som snur på en femøring er i ferd med å ødelegge asfaltdekket. For å forhindre at asfalten skades må brannvesenet spyle på ca. 9 000 liter. I de varmeste periodene må de ut å kjøle ned annenhver time. Foto: Oslo Lufthavn / NTB scanpix

Norsk asfalt takler ikke høy varme

Norsk asfalt er ikke laget for å tåle høy varme, ifølge Veidekke. De siste dagene har brannvesenet måttet kjøle ned asfaltdekket på Oslo lufthavn med vann.

Grunnen er at underlaget begynte å bli klissete på grunn av varmen.

Oslo lufthavn opplyste mandag at det er manøvreringsområdet og taksebanene på flyplassen som må vannes, da dette er områder hvor flyene snur «på en femøring». Flere medier meldte senere samme dag at asfalten koker. Riktignok har det ikke vært så varmt, men høy temperatur kombinert med vekt og trykk fra fly kan skade asfalten.

Geir Lange ved Veidekkes asfaltlaboratorium forklarer overfor Teknisk Ukeblad at asfalten er tilpasset norsk klima.

– Asfalten på Gardermoen skal tåle temperaturer fra minus 34 grader til pluss 60 grader. Men vi ser at den blir klissete når den overgår 52 grader. Nå som vi har opplevd mange dager i strekk med 55 grader på asfalten, blir den klissete og tåler mindre i de områdene med mest påkjenning, sier Lange.

Asfalten består av 94 prosent stein og 6 prosent bitumen. Det er andelen bindemiddel som avgjør hvilke temperaturer asfalten tåler.

– Vi jobber kontinuerlig med å se på ulike løsninger og tilsetninger for å få asfalt som tåler mer. Men per i dag er det ikke mulig å lage asfalt som tåler både høye og lave temperaturer like godt, sier Lange.