NorSea Dusavik

I Dusavik i Stavanger har Masiv AS ført opp et kombinert administrasjons- og lagerbygg for NorSea Group AS.

Timingen med nybygget er meget god, siden NorSea Group i begynnelsen av januar fikk en kontrakt på inntil fem milliarder kroner på levering av basetjenester til Statoil i ti år fremover.

Fakta

Sted: Dusavik, Stavanger

Prosjekttype:
Nybygg, kontor og lager

Entreprisekostnad Masiv eks mva: 60 millioner kroner

Bruttoareal: 5.100 kvm

Tiltakshaver: NorSea Group

Totalentreprenør: Masiv

Teknisk totalentreprenør:
Caverion Norge

Arkitekt: Bygg-Kon

Rådgivere: RIB: Bygg-Kon og Prefab Design l RIVA: Dimensjon Rådgivning l RIBr: Bygg-Kon l HMS: HMS Koordinatoren

Underentreprenører/leverandører: Oppmåling: Mellomstrand l Grunnarbeider: TS Maskin l Peling: Holt Risa / Seabrokers l Forskaling: Lura Forskaling l Veggelementer: Hå Element l DT elementer: Spenncon l Betongsaging: Leikvoll Kjerneboring l Stålarbeid: Varhaug Bygg & Montasje l Takkonstruksjon: Limtrebuen l Taktekking: Icopal l Glass- og alu. arbeider, vinduer og dører: Time Aluminium l Innredning og innv. dører: Moelven Modus l Blikkenslager: Lie Blikk l Trapper og rekkverk: Trappeteknikk l Porter: Crawford Door l Lettvegger: Hansa Eberbygg l Sparkel og gulvbelegg: Kontor og Boliggulv l Maler: Sundt & Vigrestad l Flis: Gjesdal & Rødberg l Branntetting: Thermax l Lås og beslag: Mellon l Storkjøkken: Norrøna Storkjøkken l Byggevarer: Partner Tre l Maskinutleie: Alfasafe

Nytt hovedkontor
Prosjektleder Askild Malmin i Masiv forteller at bygget har en grunnflate på 3.600 kvadratmeter og et samlet areal på 5.100 kvadratmeter. Bygget er tegnet av Bygg-Kon. Masiv har utført bygnings-messige arbeider, mens Caverion har hatt de tekniske fagene. Byggestart var våren 2013 og bygget stod ferdig i november 2014.

Første etasje består av lager og en servicedel med pauserom, trimrom og garderober for de som arbeider på kaien. I deler av lageret er det faste reoler. Hele lageret har gulv av hardbetong og fri høyde på cirka ti meter. Fra andre til femte etasje er det celle-kontorer, noe kontor-landskap, møterom og en kantine. Bygget blir hoved-kontor for NorSea Group. Gruppen har aktivitet på baser langs kysten opp til Hammerfest.

Betongelementer

Tomten består av utfylte masser og bygget står på stålkjernepeler som i snitt går drøyt 20 meter ned i grunnen.

Bygget er tilnærmet rektangulært, med en buet fasade mot vest. Det er buet lett-tak på femte etasje og et flatt tak på fjerde etasje som brukes til parkering. Fra første til tredje etasje har fasadene hvite og svartmalte betongelementer. Fjerde og femte etasje har lettvegger kledd med svarteloksert stål.

Bærende konstruksjon består av prefabrikkerte søyler, dragere, veggelementer og DT elementer. Det er totalt benyttet 454 prefabrikkerte elementer i bygget, med en samlet vekt på 4.469 tonn.

Parkeringsanlegget i fjerde etasje har dekke av DT elementer med 800 profil. De lengste DT elementene er 23 meter med fire meter utkraging og veier 28 tonn. Det er plass til cirka 60 biler på takparkeringen.

Kontorer, møterom og kantine har teppegulv. I kontorlokalene er det en kombinasjon av faste og fleksible vegger og systemhimlinger med klimatak.

Tek10
Bygget er prosjektert og ført opp etter Tek10. Oppvarming skjer med vannbåren varme via klimatak, basert på varmepumpe. Bygget har balansert ventilasjon med varmegjenvinning.

Vanskelige grunnforhold
Det er 20 cm isolasjon i ytterveggene og i snitt 28 cm i taket. U-verdier er 0,18 (ytterveggene), 0,13 (taket og 0,8 (vinduer). Luftveksling er målt til 0,21 ganger per time. Bygget har aluminiumsvindu, god tilkomst til tekniske installasjoner og slitesterke materialer, noe som gir lang levetid og enkelt vedlikehold. I kontorarealene er det soldempende glass og sentralstøvsuger.

Askild Malmin sier at den største utfordringen i prosjektet var grunnforholdene.

– Vi måtte pele til fast fjell for å kunne ta ned de store lastene som er i bygget, sier Malmin.

Utnytter grunnarealet
Sivilarkitekt Finn Haike-Larsen i Bygg-Kon sier at det var viktig å utnytte grunnarealet best mulig.

– Derfor er parkering plassert på taket av bygget. Dermed kan hele første etasje brukes til lager og verksted, sier Haike-Larsen.

Han forteller at det ikke var noen spesielle utfordringer i prosjektet, selv om det er mange brukergrupper i bygget.