Opprinnelig var planen at flyplassen Berlin Brandenburg Willy Brandt skulle åpne til høsten, men det ble i vinter forskjøvet til sommeren 2018. Den datoen er mer og mer tvilsom, og det snakkes nå om 2019 eller 2020.

Nok et sjefsskifte på Berlins hovedflyplass

Sjefen for skandaleflyplasser BER i Berlin/Brandenburg, Karsten Mühlenfeld, fikk mandag sparken. Ny flyplassjef er den fjerde siden byggearbeidene startet i 2006.

Utløser for krisen var at Mühlenfeld for to uker siden sparket byggeleder Jörg Marks uten å konferere med representantskapet. Hans forhold til representantskapet, spesielt til representantskapets leder, Berlins overborgermester Michael Müller, var ganske dårlig, og hans oppførsel overfor Marks vakte sterke reaksjoner.

Det ble omgående innkalt til ekstraordinært representantskapsmøte onsdag kveld i forrige uke. Allerede før møtet ble det lekket informasjon til pressen om at i hvert fall Berlin og staten ønsket å bli kvitt Mühlenfeld. Utbyggingsselskapet FBB som er byggherre for den nye hovedflyplassen for Berlin/Brandenburg, eies av de to delstatene Berlin og Brandenburg med hver 37 prosent og den tyske stat ved samferdselsdepartementet som har resten.

Karsten Mühlenfeld. Foto: Günter Wicker / Flughafen Berlin Brandenburg GmbH

Møtet ble avbrutt ved midnatt onsdag kveld og fortsatte i går formiddag. Litt ut på ettermiddagen var saken klar. Karsten Mühlenfeld inngikk en avtale om å fratre stillingen umiddelbart mot en fallskjerm på 800.000 euro eller rundt 7,2 millioner kroner. Ny utbyggingssjef blir Michael Müllers statssekretær og flyplasskoordinatur, Engelbert Lütke Daldrup. Den permitterte byggelederen Jörg Marks går tilbake til stillingen som teknisk direktør.

Müller trekker seg
Samtidig kunngjorde representantskapsleder Michael Müller at han trekker seg fra vervet i FBB. Dette er i tråd med en «gentlemansagreement» om at ingen av de tre eierne skal innha begge toppvervene som administrerende direktør og representantskapsleder samtidig.

Ny representantskapsleder skal velges 17. mars og tipsene peker i retning av Brandenburgs statssekretær Rainer Bretschneider. Representantskapet vil trolig få en helt ny sammensetning, nemlig færre politikere og flere fagfolk. Berlin har nå fire medlemmer i representantskapet, og det er ventet at ikke bare Müller, men også de tre andre, alle politikere, trekker seg. Det åpner for flere fagfolk.

I utgangspunktet kan det tyde på en sterkere faglig og mindre politisk styring av flyplassprosjektet. Kommentatorer peker imidlertid på at det motsatte kan komme til å skje, til tross for flere fagfolk i styret.

Müllers «stattholler»
Den nye flyplassjefen er overborgermester Michael Müllers håndplukkede mann. All Müllers prestisje er knyttet til denne mannen. Müllers forgjenger, Klaus Wowereit, snublet over BER og flyplassen var en viktig årsak til at han trakk seg fra politikken. Den skjebnen har sikkert ikke Müller tenkt å kopiere. Blant annet en kommentator i Berliner Zeitung frykter derfor at Lütke Daldrup bare vil bli Müllers «stattholder», og at den reelle styringen vil skje fra kontoret til Berlins regjerende overborgermester.

I første omgang gjelder det å komme i gang igjen med arbeidene. Opprinnelig var planen at flyplassen skulle åpne til høsten, men det ble i vinter forskjøvet til sommeren 2018. Den datoen er mer og mer tvilsom, og det snakkes nå om 2019 eller 2020.

Passende til mandagens styremøte ble det forøvrig i helgen lekket et internt notat som er svært belastende for byggeleder Marks. I notatet påpekes flere tekniske mangler. Spesielt og nytt skal være at brannvarslingsanlegget ikke stemmer overens med sprinkleranlegget, og at sprinkleranlegget er underdimensjonert slik at to kilometer rør må byttes ut i løpet av våren.

For korte rulletrapper

Fra før jobber man med problemer som:

* Åtte bagasjebånd på tilsammen 580 meter er for lite, også når de nå får ett til.

* Cirka hvert tredje av de 4000 rommene i terminalbyggene er nummerert feil. Da dette skulle rettes opp, mistet man oversikten slik at man i dag ikke vet ordentlig hvilke rom som har hvilket nummer. Det har konsekvenser for styring av bl. a. dører og ventilasjon.

* Fordi terminalbygget ble utvidet, måtte ca 90 km kabler legges om. De økte kabelmengdene medfører varmeutvikling i kabelsjaktene som man ikke helt ser konsekvensene av.

* Rulletrappene fra den underjordiske jernbanestasjonen og opp i avgangshallen er for korte. De må dermed «skjøtes» med tre ekstra trappetrinn.

* Til tross for at flyplassen ikke er ferdig og åpnet, påløper det daglige driftskostnader på en million euro.

* Også eksterne partnere har sine problemer: Deutsche Bahn kjører daglig tomme tog gjennom de nye flytogtunnelene fra Berlin city for å motvirke korrosjon og rust. Og i det nye Steigenberger-hotellet går en egen gruppe ansatte hver dag gjennom alle 322 rom, åpner vannkraner og lufter.