NetCom-sjefen: – Klar for kamp mot Telenor

NetCom-sjefen lover hard kamp mot storebror Telenor etter oppkjøpet av Tele2 Norge. Likevel kan forbrukerne bli taperne, mener teleanalytiker.

Mandag ble det kjent at NetComs morselskap TeliaSonera legger 4,6 milliarder norske kroner på bordet, og kjøper Tele2 Norge. Etter oppkjøpet, som må godkjennes av konkurransemyndighetene, vil telemarkedet i Norge i all hovedsak være delt mellom to aktører: Telenor og TeliaSonera.

– Det kan bli verre for forbrukerne. Hvis oppkjøpet blir godkjent, blir det to store selskaper, et duopol. Det vil kunne gjøre konkurransen i markedet mindre, sier teleanalytiker Tore Aarønæs i Norsk Telecom til NTB.

2,7 millioner kunder

Oppkjøpet gir TeliaSonera en markedsandel på rundt 40 prosent og rundt 2,7 millioner mobilkunder. Fra før var tallene henholdsvis 23 prosent og 1,6 millioner.

Dermed får 1,1 millioner norske kunder ny mobiloperatør, og NetCom en mye sterkere markedsposisjon. Hovedkonkurrenten Telenor har en markedsandel på over 50 prosent.

– Det er en bra dag for NetCom og TeliaSonera. Men det er kanskje en dårlig dag for forbrukerne, sier Aarønæs.

Administrerende direktør i NetCom, August Baumann, mener derimot at konkurransen i markedet vil øke.

– Nå som vi blir større, vil vi kunne konkurrere bedre mot Telenor. Konkurransen vil ikke bli mindre. Det er helt åpenbart, sier Baumann til NTB.

Klar for kamp

Baumann trekker fram at flere kunder gjør at selskapet kan øke investeringene, og bygge ut 4G-nettet raskere. I dag dekker NetComs 4G-nett 3,2 millioner nordmenn, men Baumann garanterer at det blir 4G-dekning til 98 prosent av befolkningen innen utgangen av 2016.

– Vi blir langt sterkere enn det vi var. Vi vil gi Telenor hard konkurranse, sier Baumann.

Administrerende direktør Berit Svendsen i Telenor Norge frykter ikke Baumanns varsel:

– Det er allerede hard konkurranse i det norske mobilmarkedet, og den vil bli like hard framover. Vi har lovet at vi skal være på toppen av dekningstronen, og vi vil gjøre alt vi kan for å beholde den plassen, sier Svendsen til NTB.

– Bra for markedet

Teleanalytiker Espen Torgersen i Carnegie mener i likhet med Baumann at oppkjøpet vil føre til mer konkurranse.

– NetCom får større muskler i kampen mot Telenor. Det er viktig, sier Torgersen til NTB.

Torgersen mener få selskaper foruten NetCom, Tele2 og Tele2-eide OneCall de siste årene har klart å konkurrere ordentlig mot giganten Telenor.

– Konkurrentene har kommet og gått. Nå får vi en sterk aktør som kan konkurrere mot Telenor på kvalitet og dekning, ikke bare på pris. Derfor vil det bli økt konkurranse, mener Torgersen.

– Telenor må stå opp om morgenen og være skjerpet. NetCom er nå en stor aktør, som er mer enn villig til å ta over Telenors mobilkunder, sier han.

Kan gripe inn

– Transaksjonen er foreløpig ikke meldt til tilsynet, opplyser avdelingsdirektør for finans og kommunikasjon Gjermund Nese i Konkurransetilsynet, til NTB.

Nese vil ikke kommentere hva oppkjøpet kan ha å si for konkurransen i markedet. Men han sier tilsynet så snart transaksjonen meldes, vil begynne arbeidet med å vurdere konsekvensene.

Slike saker har tre mulige utfall, forteller Nese. Tilsynet kan gi grønt lys uten innvendinger, eller sette foten ned og stoppe oppkjøpet. Det tredje alternativet er at partene kommer med tilbud om såkalte avhjelpende tiltak, som imøtekommer tilsynets eventuelle bekymringer for konkurransen i markedet.

– Hvis det blir begrenset konkurranse, har vi muligheten til å gripe inn. Men først skal vi gjøre vår vurdering, sier Nese. (©NTB)