Avdelingsleder Renate Berget i NCC Infrastructure (t.v.) og prosjektsjef Rønnaug-Ingeborg Resset i Bane NOR takket for en god jobb gjort, mens de respektive prosjektlederne Geir Kildemo (t.v) og Leif Arne Hafstad signerte protokollen. Foto: Olav Nordli/Bane Nor

Avdelingsleder Renate Berget i NCC Infrastructure (t.v.) og prosjektsjef Rønnaug-Ingeborg Resset i Bane NOR takket for en god jobb gjort, mens de respektive prosjektlederne Geir Kildemo (t.v) og Leif Arne Hafstad signerte protokollen. Foto: Olav Nordli/Bane Nor

NCC overleverte Venjar-Eidsvoll til Bane Nor

NCC har fullført kontrakten med bygging av nytt dobbeltspor mellom Venjar og Eidsvoll nord. De kom i mål over sju måneder før sluttfristen.

– Helt fra kontraktsinngåelsen har Bane Nor lagt til rette for god samhandling og aktivt involvert entreprenøren i prosesser med endring og optimalisering, hvor partene har delt innsparingene. Dette er ikke veldig vanlig for utførelsesentrepriser, men har fungert godt på denne kontrakten, sier prosjektleder Geir Kildemo i NCC i en pressemelding.

– Basert på erfaringene herfra, ser Kildemo gjerne at «Eidsvoll-modellen» blir benyttet også i andre sammenhenger. Den samme konklusjonen kom NTNU og Sintef fram til i en evaluering av prosjektet, utført på oppdrag fra Bane Nor, heter det i meldingen.

Prosjektsjef Rønnaug-Ingeborg Resset i Bane Nor trekker fram viktige faktorer for å lykkes.

Resset– Med drevne folk til daglig oppfølging av produksjonen, har prosjektledelsen hos begge parter kunnet heve blikket fra det daglige og se 6-12 måneder frem i tid. Vi må ta tak i det vi kan forbedre og gjøre noe med i framtida, og ikke grave oss ned i det som ikke gikk så bra for litt siden, sier Resset.

Bane NOR bygger 13,5 km med nytt dobbeltspor fra Venjar syd for Eidsvoll frem til Langset på østsiden av Minnesund. Utbyggingen er delt i to store utførelsesentrepriser, som omfatter både underbygning og jernbanetekniske fag (unntatt signalanlegg).

Sommeren 2018 vant NCC kontrakten for Venjar-Eidsvoll nord med bygging av 9 km dobbeltspor i et kupert ravinelandskap med krevende grunnforhold og flere store konstruksjoner. Kontraktssummen var ved inngåelsen drøyt 1,6 milliarder kroner.

– Opprinnelig sluttfrist var 14. juni 2023, men en optimalisering av blant annet faseplanene for midlertidige omlegginger av togtrafikken, gjorde at vi klarte å komprimere gjennomføringstiden, sier Leif Arne Hafstad, prosjektleder i Bane Nor.