NCC og underentreprenører samlet på røysa etter gjennomslagssalven, som ble utløst kl 13.15 lokal tid. Foto: NCC
NCC og underentreprenører samlet på røysa etter gjennomslagssalven, som ble utløst kl 13.15 lokal tid. Foto: NCC

NCC med gjennomslag i ny Færøyene-tunnel

Torsdag skjøt NCC aller siste salve i undersjøiske Sandoytunnelens 10,8 km lange hovedløp, som når den står ferdig gjør at man kan reise fergefritt fra Sandoy til Færøyenes hovedstad Tórshavn.

– Dette er nok en viktig milepæl i andre del av vår entreprise på Færøyene, og som igjen viser vår solide kompetanse innen komplekse tunnel- og infrastrukturprosjekter. Nå ser vi fram til å bygge og klargjøre tunnelen for trafikk, sier Per Jonsson leder for NCC division Civil Engineering Norge i en pressemelding.

Sandoytunnelen er den andre undersjøiske tunnelen under Atlanterhavet som NCC bygger i denne entreprisen. I desember 2020 ble den 11,2 km Eysturoytunnelen åpnet på øyriket. Nå gjenstår to år med innredning av Sandoytunnelen fram til den skal stå ferdig på nyåret 2024.

– NCC har solid erfaring med å bygge tunneler på Færøyene. At vi igjen leverer i henhold til plan er vi stolte av, sier Aage Lien, leder for Region Tunnel og Tung Masseforflytning i NCC Infrastructure i samme melding.

Sandoytunnelen går fra fergeleiet Gamlarætt på Streymoy og til Traðardalur på Sandoy. På sitt dypeste er tunnelen 147 meter under havoverflaten.

Kunden er P/E Eystur- og Sandoyartunlar (EST), som eies 100 prosent av Landstinget på Færøyene.